گیاهان دارویی + شابیزک + مهرگیاه

 

 

گیاه دارویی شابیزک

گیاه دارویی بلادون که بنامهای مختلفی از قبیل شابیزک یا مهرگیاه هم معروف است ، با نام علمی ATROPA BEKKADONNA مشهور است از خانواده  سیب زمینی است.

معنی ایتالیایی کلمه بلادونا به معنای زن زیبا رو است. وجه تسمیه این عبارت از آن نشات گرفته که در زمان های قدیم ، زنان ایتالیا از عصاره میوه این گیاه به دلیل ماده ای آرایشی برای زیبایی چشم های خود مصرف می نمودند.

شابیزک به عنوان سمی‌ ترین گیاه موجود در نیم‌کره غربی جهان است. 

این گیاه به ارتفاع تا حد یک و نیم متر رشد می نماید و ریشه زخیم حنائی رنگ آن بسیار مشهور است. ساقه آن استوانه ای و برگ های آن بیضوی و منفرد و نوک گلهای آن هم کاملا منحصر به فرد است.  رنگ قهوه ای تیره مایل به بنفش آن نیز از مشخصه های دیگر این گیاه است. میوه اش باندازه میوه گیلاس بوده که علاوه بر آبدار بودن نیز دارای دانه های کوچکی میباشد.

نام‌های دیگر شابیزک : لفاح ، یبروح‌ الصنم ، مهر گیاه ، مردم‌ گیاه ، لُفّاح ، شابیزک ، شابیزج ، مَغد و  روح سریانی از دیگر نامهای تجاری این گیاه است.

این گیاه بصورت هرز رو رشد میکند و از نظر سنی دارای عمری طولانی ، چند صدساله است که در مناطق جنگلی در شمال و جنوب اروپا ، شمال آمریکا ، شمال آسیا و شمال آفریقا بیشتر دیده میشود.  این گیاه از نوع گیاهان کمیاب بوده و بومی کشور انگلستان و ولز است. شابیزک در مناطق شمالی ایران مانند استان گیلان رویت شده است. ریشه این گیاه بسیار بد مزه است.

مناطق مرطوب بهترین شرایط برای کاشت شابیزک می باشد ، پس درصد موفقیت رشد این گیاه در مناطق مرطوب ، موفقیت آمیز بوده و گرما و نور زیاد نقش بسیار زیادی در افزایش آلکالوئیدهای موجود در این گیاه است. برداشت این گیاه در روزهای گرم و آفتابی توصیه میشود زیرا میزان آلکالوئید آنها بطور خیلی زیادی افزایش می یابد. به علت اهمیت روزافزون این گیاه و نیز اهمیت مالی و اقتصادی شابیزک ، هر ساله در خیلی ازکشورهای اروپایی زمینهای زیادی را به کشت این گیاه اختصاص میدهند.

کلیه بخش های این گیاه به شدت سمی بوده و باید از دسترس کودکان دور نگهداشته شود زیرا امکان دارد کودکان میوه ی آن را که شبیه به میوه آلبالو است را بخورند و باعث مرگ آنها بشود.

خواص درمانی شابیزک:

پزشکان سنتی این گیاه را برای معالجه بعضی بیماری ها:

  • آسم
  • بی اختیاری در دفع ادرار
  • سیاه سرقه
  • زود انزالی
  • صرع
  • دردهای معده ای
  • و قولنجهای کبدی و کلیوی سفارش کرده اند.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک کنید

 

امنیت و آرامش را با ما تجربه کنید: شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶     ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶     ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *