گیاهان دارویی + گل انگشتانه

 انگشتانه foxglove

گیان انگشتانه از گیاهان دائمی بوده و از گیاهان دارای عمر ثمر دهی دو ساله می باشد. این گیاه از گیاهان مربوط به مناطق بومی اروپا ، جنوب آفریقا وغرب آسیا بوده و در آن نواحی از استعداد خوبی برای پرورش برخوردار هستند. خوشه‌های بزرگ و بلند گل‌ های لوله‌ ای آن در رنگ‌ های مختلف ارغوانی ، سفید ، صورتی و زرد کمرنگ در اواخر تیرماه تا اوایل مهرماه خود را به نمایش میگذارند. مقدار حداکثر طول و بلندی این گیاه به یک الی یک ونیم متر و میزان گستردگی و دامنه گیاهی ان به شصت سانتیمتر خواهد رسید.  تمامی بخشهای گیاه ، خصوصاً برگ‌های ، آن خطرناک و سمی هستند. این گیاه خاصیت داروئی خوبی دارد و امروزه از مواد استحصال شده از آن برای کنترل یا کاهش ناراحتی‌ های قلبی استفاده می‌شود.

فرآیند تکثیر گل انگشتانه توسط بذر انجام میشود. رشد اولیه گیاه در سال اول خیلی آهسته و کند است  ، بنابراین در سال اول باید بطور کامل عملیات مبارزه با علف های هرز را انجام داد و این موضوع از ضروریات رشد و نمو گیاه در سال اول عمر آن میباشد. قسمت قابل برداشت این گیاه  برگ های گل انگشتانه است که مورد استفاده قرار می گیرند که میزان برداشت برگ های این گیاه در سال اول کمتر است تا گیاه در سال بعد قادر به ادامه زندگی حیاتی خود باشد.

ـ نیازمندیهای رشد و نمو گیاه
این گیاه در شرایط متفاوت رشد و نمو مینماید  ولی در آب و هوای سرد و مرطوب و خاک سبک با زهکشی خوب از رشد بهتری برخوردار خواهد داشت. حد تحمل دمایی این گیاه تا منفی پانزده درجه سانتی گراد است. 

خواص و فواید گل انگشتانه
برگ های گل انگشتانه در موسسات و کارخانجات داروسازی برای تولید انواع داروهای تقویت کننده و تنظیم ضربان قلب و پیشگیری و درمان نارسایی های قلبی کاربرد خیلی وسیعی دارند. دارویی با نام دیجیتال (دیجیتالین) در داروخانه های کشور وجود دارد که از این گیاه گرفته شده است. همچنین برگهای این گیاه باعث افزایش فشار خون می گردند و دارای خاصیت ادرار آوری هستند. مصرف برگ های گل انگشتانه بدون نظارت پزشک معتمد توصیه نمی گردد.

 

 ترکیبات گل انگشتانه

برگ های D.purpurea این گیاه دارای گلیکوزید هایی از قبیل دیجیتالین، دیجیتوکسین، دیجیتونین، جیتوکسین، دیجی نین و … می باشند.
برگ های D.lanata این گیاه سرشار از گلیکوزید هایی از قبیل دیگوکسین، دیگوکسی ژنین، لاناتوزید هایA ،B ، C، D و … می باشد.

 

 

آرامش خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید: شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۳۶۴ – ۰۲۶      ۳۲۸۲۷۲۶۵ – ۰۲۶      ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *