جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی +کویر حلوان

 

کویر حلوان

استان خراسان جنوبی به‌دلیل داشتن بیابانها و کویرهای بکر و تماشایی ، از اهداف مهم کویرگردی و طبیعت گردی ، مخصوصاً در فصول‌ پاییز ، زمستان و اوایل بهار محسوب میگردد. یکی از کویرهای دیدنی این استان زیبا ، کویر حلوان می باشد که با وسعتی معادل ۷۵۰ کیلومتر مربع ، در فاصله ۸۰ کیلومتری شهرستان طبس واقع شده است ، لازم به ذکر است که در همان نزدیکی، روستایی تاریخی‌ با همین نام وجود دارد.  این کویر در سال ۱۳۹۷ در دفتر ثبت آثار طبیعی – ملی کشور ثبت شد. 

کویر حلوان، زیبای خفته

حلوان، کویری پوشیده از ریگزارهای مثلثی شکل می باشد که رأس آن در جهت شرق واقع است. این کویر زیبا در حاشیه‌ ریگزار باتلاق های نمکی و رسی کویر مرکزی و دریاچه‌ نمک خور نیز قرار دارد. فاصله‌ شمال به جنوب این ریگزار حداکثر حالت ۴۰ کیلومتر و فاصله طولی شرق به غرب آن در بخشهای مرکزی حدود ۱۴ کیلومتر بوده و در نواحی شمالی نیز پنج کیلومتر می باشد. ریگزار حلوان ، دارای گستره‌ شمالی جنوبی بوده و بیشترین ارتفاع تپه های حلوان در نواحی شرقی آن قابل مشاهده می باشد. ارتفاع این تپه های ماسه‌ای از کف دشت در حدود ۸۰ متر بوده و هرچه بسمت غرب بروید از ارتفاعشان کاسته میگردد. 

یکی دیگر از زیباییهای کویر حلوان می‌توان به محل برخورد تپه های ماسه‌ای و ارتفاعات عاشقان اشاره نمود، که در نواحی جنوب شرقی تشکیل شده و صحنه‌ ای بسیار دیدنی‌ از پیوند ماسه و کوه خلق کرده است. همچنین در این نواحی در محل تلاقی کوه و ریگزار دره‌ها ، گذرگاههای زیبایی خلق کرده که بنوبه خود در کشور ایران بی نظیر می باشد.

حیات در حلوان

در کویر حلوان نیز مانند سایر کویرها و بیابانها و سایر مناطق طبیعی ، زندگی در جریان می باشد. در کویر حلوان ، انواع مار و عقرب ، شاهین و هوبره و کبک ، چکاوکهای بیابانی و کاکلی، مگس گیر ، زنبور خور و نیز سارگپه بیابانی و عقاب طلایی و کرکس و همچنین گرگ و، شغال و روباه شنی و گربه شنی و نیز سمور سنگی و جرد و پامسواکی و موش صحرایی و انواع آگاما و جکو زندگی مینمایند.

پوشش گیاهی بسیار غنی منطقه سرشار از گیاهان نواحی استپی و ماسه ای همچون قیچ و درمنه و تاغ و همچنین دم گاوی و بادام کوهی و نیز اسکنبیل میباشد و در نواحی غربی حاشیه کویر مرکزی نیز گیاهان نمک پسند نظیر شور بیابانی و گز و اشنان وجود دارند.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید   

 آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *