جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + قلعه شاهدژ نهبندان

قلعه شاهدژ نهبندان

قلعه «شاهدژ» نهبندان از آثار باقیمانده از دوره ساسانی بوده که در چند کیلومتری شهرستان نهبندان مانند نگینی از سنگ خود نمایی مینماید. شهرت قلعه مربوط به دوره اسماعیلیه می باشد. خراسان جنوبی بخصوص منطقه قهستان از قرن چهارم تا قرن هفتم هجری بعنوان قلمرو و پناهگاه اسماعیلیان مورد استفاده قرار مگیرفت. پیروان حسن صباح در آن مکان برای مبارزه با حکومت مرکزی و استقرار خلافت عباسیان شروع به ساخت قلعه های متعددی نمود. برای نیل به اهدافشان ، افرادی از جان گذشته با تعلیمات خاصی را برمیگزیدند که آنها را فداییان می شناختند. یکی از این قله هایی که فداییان اسماعیلی در آن جمع میشدند، قلعه شاهدژ نهبندان بود.

قلعه شاهدژ در ۶ کیلومتری شرق نهبندان و اوایل جاده «نهبندان-زابل» در نزدیکی روستای خوانشرف واقع میباشد و ارتفاع آن از سطح دریا به میزان ۱۴۱۰ متر می باشد. قلعه شاهدژ دارای  ۲۵۰ متر عرض و ۳۷۰ متر طول بوده که با مساحتی معادل حدود ۲۷۲ ۵۳ متر مربع بعنوان بزرگترین و وسیعترین قلعه کوهستانی شرق ایران محسوب میگردد. 

قدمت قلعه شاهدژ به دوران ساسانیان برمیگردد. بیشترین میزان گسترش و توسعه قلعه شاهدژ در دوره اسماعیلیه انجام شد. اسماعیلیان در قرن پنجم قلعه شاهدژ را از شاه شجاع خریداری نمودند. در دوره گسترش و توسعه قلعه شاهدژ ، جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر نیز در این قلعه زندگی میکردند.

نظرات و اعتقادات مختلفی در مورد وجه تسمیه و علت نام گذاری قلعه بنام “شاهدژ” وجود دارد ولی طبق رایاتی که اهالی نهبندان نقل میکنند ، نام این قلعه شاه دزد بوده و صاحب آن را فردی به نام شاه دزد میداند که با زال (پدر رستم) معاصر بوده و حتی اعتقاد دارند که زال خراج گذار شاه دزد بوده است. در جنگی که بین شاه دزد و رستم به وقوع پیوست، رستم در جنگ بر شاه دزد پیروز میشود و  قلعه را از او میستاند. نامگذاری شاهدژ بر این قلعه، در دوره اسماعیلیه انجام شده است.

بخش اصلی قلعه نهبندان متعلق به رمان ساسانیان بوده و آنچه امروزه از قلعه شاهدژ بجا مانده مربوط به بازسازیهای صورت گرفته در دوران اسماعیلیه می باشد.

 

 جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

 

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *