جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + باغ اکبریه

باغ اکبریه

باغ اکبریه بیرجند هم مانند بقیه باغهای ایرانی در خود زیبایی و به کار گیری عوامل طبیعی در معماری را دارد. سازنده این باغ با دانش تجربی خود اقدام به ایجاد فضایی نموده که باعث بقا و پویایی این باغ شده است.

این باغ ایرانی دارای سه ساختار و طراحی منحصربه فرد می باشد: اول اینکه با جوی آب هم مسیر است، و دوم اینکه توسط دیوارهای بلندی محصور گشته و سوم اینکه در داخل باغ ، عمارتی تابستانی و استخر آبی وجود دارد. این باغ با تاریخ پیدایش قنات پیوند مستقیمی دارد.

باغ اکبریه از جاهای زیبا و دیدنی بیرجند بوده که در انتهای خیابان معلم قرار دارد.

اولین باغهای ایرانی را در مسیر خروجی قناتها می ساختند و چون حفر قنات و دانش وابسته به آن به طریق تجربی ، برای اولین بار بدست توانمند مقنی های ایرانی انجام شده ، بهمین دلیل شکل گیری باغ در کنار قناتها نیز از تفکرات و اندیشه ایرانیان سرچشمه میگیرد.  این سه شاخصه ، باغهای ایرانی را از باغهای سایر ممالک ، متمایز مینماید. هنگامی که این باغهای ایرانی، توسط جهانگردان اروپایی بازدید شدند، آنها را با مشخصه و نام «پرشین گاردن» وصف نمودند. 

باغ اکبریه بیرجند با وسعتی در حدود  ۴۵۰۶۹ متر مربع در ۲۰ خرداد سال ۱۳۷۸ در دفتر آثار ملی ایران ثبت شد.  این باغ در بستر کوهستانی منطقه واقع شده و متشکل از ۲ بنا میباشد که قدیمی ‎ترین آن ، ساختمانی است که متعلق به حشمت ا‎لدوله پدر ابراهیم شوکت ‎الملک بوده که تاریخ احداث آن به سالهای آخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار برمی گردد، همچنین بنای دیگری هم در این مجموعه واقع شده است که ساختمان تشریفات بوده که ساخت ان توسط شوکت الملک مشهور است. 

ساخت این مجموعه از سالهای اول دوره قاجار تا اواخر عصر قاجاریه ، در چند مرحله صورت گرفته است. این مجموعه شامل چند عمارت بوده که قدیمی تترین آن مربوط به عمارت حشمت الملک می باشد که در منتهی الیه سمت شرقی است و دو طبقه است. طبقه همکف که دارای دو دالان و راهرو نسبتا طویل است و ارتباط میان سه بخش مهم مجموعه ،  یعنی باغ اصلی و باغ جنوبی و اصطبل را برقرار می سازد.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *