جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + سرزمین سیاه طبس

سرزمین سیاه طبس

طبس شهری کویری در غرب استان خراسان جنوبی ایران است. این شهر در منطقه ای با آب و هوای بیابانی می باشد. شهرستان طبس دارای پیشنینه سه هزار ساله داشته که جزئی از تاریخ خراسان می باشد. با توجه به قدمت زیادی که این سرزمین دارد ، میتوان در این شهر پدیده های زمین شناختی را که در گذر زمان تشکیل میگردند را به وضوح مشاهده کرد.وجود معادن غنی ذغالسنگ این منطقه حاکی از این است که قدیم، جنگلهای انبوه و دریاهای بزری در این منطرقه بوده است.  سرزمین سیاه از پدیده های نادر وکمیاب جهان محسوب میگردد که در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر طبس و در شمالی ترین بخش پناهگاه حیات وحش نایبندان وجود دارد.

روستای پروده در جنوب شرق کویر طبس می باشد که معادن زغالسنگ پروده در جنوب غرب کویر طبس وجود دارند و بین این دو ، یک جاده خاکی موجود است که از قسمت جنوبی کویر ، عبور کرده و در بخش میانی این جاده ، از کنار کوههایی عبور میکند که تمامی این کوهها از سنگهای سیاه تشکیل شده اند،  این منطقه را با توجه به این سنگهای سیار، سرزمین سیاه می گوبند. این سرزمین که به لحاظ ظاهری شباهت زیادی با منطقه :گندم بریان شهداد ” کرمان دارد و مبدا تشکیل آن ناشی به فعالیتهای آتشفشانی در دوره کواترنر، برمیگردد. در این منطقه میتوانید سنگها و گدازه های آتشفشانی سیاه رنگ را به وفور مشاهده نمایید.

این مساحت دارای ۱۶ کیلومتر و عرض آن ۱۵ کیلومتر می باشد. وسعت منطقه ای که تجمع سنگ‌های سیاه در آن بسیار زیاد است به میزان ۲۴۰ کیلومتر مربع بوده و وسعت کلی منطقه با در نظر گرفتن پراکندگی سنگها و دهانه های آتشفشانی منفرد، چیزی در حدود ۴۰۰ کیلومترمربع می باشد.

آب حوضه‌ی آبگیر سرزمین سیاه توسط رود بسیار شوری به نام قوری چای تامین می‌شود.

سرزمین سیاه را نباید با کویر طبس یکسان دانست چرا که این دو، فضاهای مجزایی از یکدیگر با فاصله‌ی زیاد هستند.

سرزمین سیاه طبس در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ در دفتر ثبت آثار طبیعی ملی ایران ، ثبت شد.

 جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *