جاذبه های گردشگری استان گیلان + روستای داماش

روستای داماش

روستای داماش به زیستگاه اصلی گل سوسن چلچراغ در گیلان مشهور است که در دامنه ارتفاعات البرز و نیز در شهرستان رودبار قرار دارد. حتی تصور تماشای مراتع و دشتهای پوشیده از گلهای سوسن چلچراغ و کوه ها و مناظر طبیعی بی نظیر با آب و هوای دلپذیر و غذاهای محلی خوشمزه برای انسان خیال برانگیز و وسوسه کننده است . تمام موارد فوق باعث شده که داماش به یکی از هدفهای مناسب برای طبیعت گردان و گردشگران تبدیل شود.

منطقه داماش  در جاده رشت – تهران ، بین لوشان و منجیل قرار گرفته است . این روستا در دهستان جیرنده ، از توابع بخش عمارلوی شهر رودبار بحساب میاید و در فاصله ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار و نیز ۱۳۰ کیلومتری شهر رشت واقع شده است.

داماش از سمت شمال به روستای صیقلده خورگام و از سمت جنوب به زمین‌ها و مراتع روستاهای گزنه چاک و قوشه لانه خورگام  از سمت شرق به اراضی جنگلی و مراتع و از سمت غرب به جنگل شینه چاک و مراتع لاباربن محدود میگردد. فاصله تهران تا داماش، ۲۹۰ کیلومتر بوده و برای دسترسی به آن بایستی بین چهار تا پنج ساعت نیم رانندگی نمود.

داماش یک منطقه کوهستانی با آب و هوای بسیارعالی بوده که در قدیم از مناطق ییلاقی بحساب میامد و اهالی جیرنده نیز برای فرار از گرمای کلافه کننده آن ، پنج ماه گرم سال را به این منطقه کوچ مینمودند. امروزه این روستا یک سکونت گاه دائمی می باشد. داماش از ترکیب دو کلمه «دا» و «ماش» در زبان کرمانجی ساخته شده و در گویش کرمانجی معنی آن «به کسی ماش داده» می باشد.

روستای داماش را باید زمرد سبز رنگ استان گیلان بحساب آورد مخصوصا با پیشینه کهنی که بعنوان سرزمین چشمه های گوارا و سرسبز را در تاریخ خود حفظ کرده است. متوسط دمای سالانه روستای داماش ۱۰ درجه سانتیگراد بوده و میانگین بارشهای سالانه این منطقه ۴۵۰ میلیمتر میباشد. داماش دارای اقلیمی نیمه مرطوب و معتدل بوده و گیاهانی چون سوسن چلچراغ ، اقطی ، گزنه ، بنفشه و انواع سرخس ، گل قاصد ، شبدر وحشی و سرخ ولیک در آن رویش میکنند. گل سوسن چلچراغ ، یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی است که برای رشد به یک محیط خشک و آفتابی در کنار خاک قابل نفوذ احتیاج دارد که این شرایط برای رشد برای این گل نادر ، در داماش فراهم می باشد.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک کنید

امنیت و آرامش خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید: شرکت سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۳۶۴ – ۰۲۶      ۳۲۸۲۷۲۶۵ – ۰۲۶      ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *