جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی + قنات قصبه

 

قنات قصبه

قنات روش ابتکاری و منحصربه فرد ایران بوده که در زمینه مهندسی آبرسانی با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان  مظهر تمدن در ایران باستان محسوب می شده  است. امروزه هزاران رشته قنات در سراسر کشور ایران موجود است که بسیاری از آنها کماکان در حال بهره برداری می باشند. قناتهای گناباد به دو گروه تقسیم بندی می شوند قناتهای کوهستانی و قناتهای دشتی.

قنات های کوهستانی گناباد که عموماً در میان دره های داری شیب احداث و حفر گریده اند از بارشهای برف و باران تامین آب می گردند. سطح و مقدار آبدهی آنها بین ۱ تا ۲۵ لیتر در هر ثانیه  میباشد. طول این قناتها از ۵۰ تا ۵۰۰ متر بوده و مادرچاه آنها دارای عمقی بین ۳ تا ۲۰ متر می باشد.

قنات های دشتی که در زمینهای هموار احداث و حفر می گردند، بایستی در مسیری طولانی پیش بروند تا به سفره آبهای زیرزمینی متصل شوند، پس اینگونه قناتها دارای چنان عظمتی هستند که شاید فکر کنید از حوزه توانایی بشری انسانها خارج باشد، ولی باید بدانید که قنات قصبه با شکوهترین و عظیم ترین قنات گناباد می باشد و به جرات می توان گفت یکی از عجایب تاریخ تمدن بشری محسوب میگردد که از قدیم الایام توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

این قنات در حاشیه جنوب غربی شهر گناباد بوده و در مسیر گناباد به کاخک قرار گرفته و در فاصله ۲۷۱ کیلومتری جنوب شهر مشهد واقع می باشد. این قنات که دارای قدمت ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ ساله دارد که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی کشور در دفتر ثبت آثار ملی ایران ثبت شد و از آن مهمتر اینکه این قنات در فهرست میراث جهانی یونسکو، نیز ثبت گردیده است.

طول این قنات عجیب و غریب طول ۳۳ کیلومتر بوده که از دو رشته اصلی بنام های قصبه و دولاب تشکیل شده که در مجموع  ۴۲۷ میله چاه را در خودش جا داده است. حفر کانالی تا به این عظمت با ژرفای مادرچاه ۳۴۰ متر و حاکبرداری بیش از  ۷۳ میلیون متر مکعب از حجم خاک در عمق ۳۰۰ متر از سطح زمین و آن هم بدون کوچکترین خطا در مسیر با شیب‌ بندیهای خاص زمان هخامنشیان ، یک شاهکار بی نظیر در سراسر جهان است که عقلهای انسانی را به حیرت وامیدارد. این قنات شگفت‌انگیز یکی از پر آب ترین قنات های کشور عزیزمان محسوب میگردد و حجم  آبی که در هر ثانیه از آن خارج میشود حدود ۱۵۰ لیتر می باش، که تقریبا در تمام طول سال این مقدار اب ثابت است. 

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

 

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *