حاذبه های گردشگری استان خراسان + عمارت سردار مفخم بجنورد

عمارت سردار مفخم بجنورد

عمارت سردار مفخم از برترین آثار دوره قاجار می باشد که در زمانهای گذشته در داخل باغ بزرگی بود تا انیکه زلزله شدیدی بجنورد را لرزاند و بخش بزرگی از این عمارت را از بین برد و از بین بخشهای مختلفی مانند آینه‌خانه ، دروازه ورودی حوضخانه و باغ فواره و عمارت کلاه فرنگی که وجود داشتند ، فقط  آینه‌خانه  عمارت مفخم به جای ماند.

سقف عمارت  مفخم دارای پوشش  سفال بود که در تعمیرات بعدی به سقف شیروانی گالوانیزه تغییر یافت.  عمارت مفخم در حال حاضر در محل استقرار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی قرار دارد. بانی عمارت مفخم ، یارمحمدخان سهام‌الدوله بجنوردی معروف به «سردار مفخم» (حاکم بجنورد) بوده و  معمار اصلی آن عمارت ممتحن‌ الملک شقاقی بود.

عمارت مفخم در هر طبقه دو ایوان، یکی در ضلع شمالی و یکی در ضلع جنوبی دارد که در جلوی هر یک ردیفی از ستونها برای نگهداری سقف ایجاد شده و پنجره، در اتاقهای عمارت مفخم به این ایوان‌ها باز می‌شود. در ضلعهای شرقی و غربی عمارت مفخم نیز فقط دو در ورودی وجود دارد که با ۱۸ پله به طبقه فوقانی راه پیدا می‌کند.   

در مقابل عمارت مفخم ، بنای آینه خانه تعبیه شده که بعنوان فضای اداری و دیوانی جهت ملاقاتهای رسمی سردار مفخم و مختص برگزاری مراسم تشریفات نظامی بوده و مشاوره درر خصوص مسائل سیاسی و  اجتماعی با سران ایلات و سایر رجال مطرح دوره قاجار ، مورد استفاده قرار میگرفت.

طی دیداری که در صد سال قبل بین کلنل ادوارد ییت انگلیسی و سردار مفخم در این بنا انجام شده بود کلنل ادوارد بیت انگلیسی در یادداشتهایش در توصیف یکی از اتاقهای آن عمارت نوشته: دیوارها با تعدادی نقشه تزئین شده بودند ، اتاق پذیرایی با شمعدانها و آیینه های زیبا آماده مهمان نوازی بوده و کف آن نیز با قالی های قالب دوزی شده ابریشمی رشتی فرش پهن شده بودند و در  در پشت این اتاق نارنجستانی زیبا بود که سقف آن با ورقهای آهنی پوشیده شده و بر روی دیوارها نیز پوستهای پلنگ و نیز ببر و همچنین پوست خرس و پوست دو گربه وحشی و چندین حیوان دیگر که در جنگلهای شمال این ناحیه یافت میگردید، آویزان شده بود و به شکل زیبایی آنرا مزین کرده بود. این بنا اتاق های متعددی با ۲۱درب چوبی بوده که به ایوانها گشوده میشدند و در طبقات آن در جاهای مختلف ،گچبری های زیبای مشاهده میشود.

برای شرکت بیمه کوثر افتخار است که بیمه منتخب شما باشد.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *