جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی + آبشار بیار

آبشار بیار

آبشار بیار که به عروس آبشارهای خراسان شمالی معروف می باشد، یکی از جاذبه های بسیار زیبای بجنورد است که و در روستای بیار ، در یک کیلومتری جنوب شهر آشخانه و ۵۲ کیلومتری غرب بجنورد واقع گردیده است.  سرچشمه های این آبشار از ارتفاعات جنوب روستای بیار بوده و حدوداً ۱۵ متر ارتفاع دارد. محوطه اطراف آبشار بیار دارای مناظر زیبا و دیدنی می باشد.  آبی که از این آبشار سرریز میگردد بسیار خنک و دلپذیر می باشد. نام این آبشار از نام روستای این منطقه برگرفته شده و میوه های تاکستان، درختان گیلاس در این منطقه به وفور یافت میگردد.

آبشار بیار به دلیل زلزله ها و بارندگی های اخیر دچار تغییرات وسیعی از نظر ظاهری شده است و در حال نابودی است . این زلزله ها و بارندگی ها باعث سخت شدن دسترسی به آن می شود.

آبشار بیار در دو کیلومتری قسمت جنوب شهر آشخانه از توابع شهرستان مانه و سملقان واقع می باشد. رطوبت بالا و چشمه های جوشان باعث شده جنگلهای انبوه و مراتع سرسبزی در نوار جنوبی شهرستان بجنورد و دامنه رشته کوه یامان داغی ایجاد شود.

 شهر آشخانه که مرکز شهرستان مانه و سملقان می باشد در شمال غربی استان خراسان شمالی واقع شده و اولین شهر ورودی استان خراسان شمالی است.  این شهر در شرق دشت وسیع و حاصل خیز سملقان و حاشیه جاده آسیایی می باشد.

وجود منابع فراوان طبیعی در شهرستان مانه و سملقان باعث جذب جمعیتهای انسانی بخود گشته است و باعث پرورش فرهنگ های درخشانی در منطقه گشته است. این شهرستان در طی دوره هخامنشی به عنوان بخشی از شهربانی پارت در نظر گرفته میشد و طی دوره های اشکانی و ساسانی نیز مورد توجه بسیاری قرار میگرفت. که علت اصلی آن پراکندگی محوطه های استقراری ، قلعه های تدافعی ، مراکز مذهبی بود ، که کشف سکه های دوره ساسانی در بخشهای مختلف شهرستان گواه این موضوع است.

شهرستان مانه و سملقان از نقطه نظر جغرافیایی به دو بخش کوهستانی و دشتی تقسیم بندی میگردند.  بخش کوهستانی در جنوب و جنوب غربی آن بوده و کوه های قورخورد و حسن بگ در این محدوده قرار دارند . بخش دشتی در غرب شهرستان و محدوده هایی در شمال و مرکز شهرستان واقع شده که مراکز جمعیتی زیادی دارد. از بخش جنوبی این شهرستان، جریان دائمی رود اترک عبور میکند.

 
جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *