جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + مسجد قاین

مسجد قاین

قاین یکی از شهرهای پرجاذبه گردشگری در استان خراسان جنوبی محسوب میگردد. این شهر دارای تپه های باستانی فراوانی که در پیرامون خود می باشد. براساس کاوشهای باستانی و نیز تحقیقات انجام شده درخصوص این شهر ، ثبت شد که قدمت شهر قاین در گذشته های خیلی دور دارای حیات بشری بوده است. شهر قاین توسط «کی لهراسب»،  پدر «گشتاسب» از فرمانروایان بلخی در دوران پیامبر ایرانی ، زرتشت دایر گشت. با توجه به ین پیشینه ارزشمند باستانشناسان موفق شدند بیش از ۱۷۰ اثر تاریخی و باستانی را در این محوطه کشف نمایند،  که از جمله آنها میتوان به آثاری مانند تپه های باستانی، قلعه های تاریخی، خانه های قدیمی و مساجد کهن ، آرامگاه ها باستانی، غارهای زیبا و بسیار قدیمی ، دژهای زیرزمینی قدیمی و نیز محوطه های باستانی اشاره کرد که در کنار زیباییهای طبیعت منحصر به فرد این منطقه، می‌تواند یکی از اهداف ایده آل برای مسافران و گردشگران بحساب آید. این ارگ دارای معماری زیبا و تزیینات خیره کننده ای بوده که بوسیله هنرمندان ایرانی ساخته شده و بدلیل داشتن دو محراب با دو قبله‌ جداگانه ، در بین گردشگران داخلی و خارجی، شهرت بخصوصی دارد. 

اختلاف نظرهای زیادی در بین باستانشناسان و محققان در خصوص قدمت مسجد و زمان دقیق ساخت مسجد جامع قاین موجود می باشد ولی برخی معتقدند که این مسجد در بدو تاسیس خود ، یک آتشکده‌ بود و مربوط به دوران حکومت ساسانی بوده و بعدها بر روی آن ، ساختمان مسجد احداث شده است. در این مورد باید به نوشته های  ابن حوقل ، اصطخری و ناصرخسرو توجه کرد. . ابن حوقل در خصوص این اثر ارزشمند ایران زمین ، نوشته: 

«قاین وسعت آن باندازه چند سرخس است و بناهای آن از گل و دارای قهندژ (کهندژ) می باشدکه خندقی دور آن وجود دارد و مسجد جامع و دارالاماره در قهندژ قرار دارند»

طبق نقل اصطخری مسجد جامع قاین در «قهندژ» یا همان ارگ و در کنار «دارالاماره»، واقع شده است. در صورتیکه صد سال بعد «ناصرخسرو » که طی بازدیدی که در اواسط قرن پنجم هجری از این شهر انجام داده بود، محل قرارگیری و احداث مسجد را در بخش اماکن عمومی شهر ثبت کرده است. ناصرخسرو قبادیانی در مورد مسجد قاین ، چنین نوشته:

«قاین شهر بزرگی است بزرگ و حصین میباشد، گرد شهر خندقی وجودد دارد و مسجد آدینه داخل شهر میباشد و آنجا که مقصوره می باشد، تاقی عظیم و بزرگ است که من از ان بزرگتر را در خراسان ندیدم و آن تاق در خود مسجد نیست بلکه عمارت همه شهر رو به گنبد میباشد» 

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *