جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی + خانه داروغه

خانه داروغه

خانه داروغه از ساختمان ها و بناهای به یادگار مانده از عصر قاجار بوده و از مناطق زیبا و دیدنی شهر مشهد می باشد. اگر به مشهد رفتید ، حتما به آدرس خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران ، کوچه داروغه  سر بزنید و از این بنای تاریخی زیبا دیدن نمایید.  این اثر نیز در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ در دفتر ثبت آثار ملی کشور ایران ثتب شده است.  این خانه را معماران و بنّاهای روس بدستور محمد یوسف خان که در سالهای اخر دوره قاجار داروغه مشهد بود ساخته شد. محمد یوسف خان اولین  رییس نظمیه بعد از انقلاب مشروطه بوده است و این بنا منزل شخصی محمد یوسف خان بود که در آن مراسم پذیرایی رسمی صورت می گرفت.

طبق مستندات و شواهد موجود در کتب و مراجع تاریخی، تا حدود سه دهه پیش ، این بنای تاریخی  دارای کاربری مسکونی بود، ولی در سال ۱۳۶۶ این ینای تاریخی ، بوسیله نمایندگان یکی از هیئت های مذهبی روستای شهیدیه شهرستان میبد یزد از ورثه قانونی خریده شد و بعد از آن تا سال ۱۳۹۱ مکانی برای تجمع و اسکان هیئت های مذهبی می بوده است ، این خانه تاریخی در سال ۱۳۹۱ مورد تملک شهرداری قرار میگیرد و شهرداری اقدام به بازساری و مرمت این بنا نمود.

این اثر تاریخی در زمان قاجار دارای بیش از  ۱۱۰۰ مترمربع وسعت بوده که و از نظر نوع معماری ، با طرحها و پلانهای معماری روش شباهت زیادی دارد بطوری که آثاری از نشانه های معماری روس را میتوان در تزئینات چوبی سقف، کاشیهای ۷ رنگ، فرشته و شیرهای بالدار و نیز تندیسهای قالبی و گچی مشاهده کرد ، بعلاوه اینکه نمای تراس ساختمان و هجنین پله های دوطرفه آن شباهت زیادی به معماری روسی دارند.

خانه داروغه را باید در فهرست نخستینها ثبت و درج کرد ، زیرا اولین حمام اختصاصی و شومینه  مشهد در این ساختمان تعبیه شد با توجه به انیکه در ان زمان، اصلا حمام اختصاصی موجود نبود و عمده مردم به حمامها و گرمابه های عمومی مراجعه میکردند. خانه داروغه مشهد ، در کوچه داروغه  قرار گرفته است، در این کوچه، دو بنای تاریخی دیگری هم وجود دارد که در قدیم بهم متصل بودند ؛ بطوری که ساکنان آن از راههای ارتباطی بین دو بنا می توانستند براحتی در هردو خانه مذکور تردد داشته باشند بنحویکه از یک خانه به خانه دیگر وارد می گشتند.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *