جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی + قلعه بیرجند

قلعه بیرجند

بیرجند بعنوان مرکز استان خراسان جنوبی ،دارای آثار باستانی با ارزشی می باشد. از دوره هایی که در ساخت و تکمیل تاریخ این تاثیر بسزایی داشته، دوره  صفویان می باشد ، که اوج شکوفایی و گسترش را برای این شهر به ارمغان داشت. بناهای تاریخی زیادی از دوران صفوی، در بیرجند به چشم میخورد که یکی از مهمترین انها  قلعه تاریخی بیرجند و عمارت و باغ اکبریه آن می باشد.

قلعه بیرجند با نامهای دیگری هم شناخته شده که میتوان به «قلعه ته ده»، «قلعه پایین شهر» و همچنین «دژ بیرجند» اشاره نمود. این قلعه در درون شهر بیرجند بوده و بر فراز یک تپه در شمال غرب شهر احداث گردیده است. از بالای برجهای این قلعه میتوانید بافت قدیم و جدید شهر بیرجند را به خوبی دید. 

در گذشته در بیرجند تعدادی قلعه و ارگ و همچنین بناهای بزرگی وجود داشت که در قرن چهارده خورشیدی آثاری از آنها بحا مانده است. هدف از ساخت این قلعه کاربرد دفاعی و نظامی آن می بود، بطوریکه از دوره صفویه تا عهد قاجار، مردم بیرجند را از تهاجم دشمنان خارجی بویژه ترکمنها و ازبک ها ، بخوبی محافظت می نمود. ساکنین این قلعه در قدیم نگهبانانی بودند که وظائفی مانند تامین امنیت و انتقال اخبار را عهده دار بودند. با توجه به اینکه این قلعه در بافت قدیمی شهر وجود دارد ، از بلندای این قلعه میتوانید بخشهایی از بافت قدیمی شهر بیرجند را در اطراف قلعه ببینید.

قلعه تاریخی بیرجند در عهد قاجار، بطور کامل بازسازی شد و نیزدر سال ۱۳۷۸ نیز یکبار شهرداری بیرجند تصمیم مرمت این بنای ارزشمند گرفته بود. امروزه این قلعه از سالمترین بناهای تاریخی به یادگار مانده از دوران قدیم بشمار میاید.

قلعه بیرجند دارای ۳۰۰۰ متر مربع وسعت می باشد. مصالح بکار رفته در ساخت این قلعه خشت و گل و چینه میباشند. این قلعه دارای دو در ورودی بوده که یکی از آنها در ضلع شمالی و در دیگر در ضلع غربی قرار دارند. در چهار طرف قلعه برج هایی هست که به شکل استوانه‌ای بوده و همگی آنها دو طبقه میباشند. در زمان ساخت این قلعه ، ۷ برج در آن وجود داشت که در اثر مرور زمان یکی از این برجها از بین رفته است. لازم است بدانید که در داخل هرکدام از این برجها ، سوراخهای برای دیدبانی و تیراندازی ، تعبیه شده بود.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید 

 آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *