شاید بتوان مهمترین و همچنین دیدنی ترین مکان کردکوی را برج رادکان شناخت. برخ رادکان با نام میل رادکان هم شناخته می شود. برج رادکان یا گنبد رادکان در فاصله ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و نیز در فاصله ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و همچنین در فاصله ۵۴ کیلومتری جنوب غربی گرگان و نیز در ۱۱۷ کیلومتری برج گنبد قابوس قرار دارد و در یک منطقه کوهستانی- جنگلی و در بالای تپه ای بسیار زیبا بوده که دارای موفقعیت خاص و سوق الجیشی و طبیعی  می باشد.

کیبه ای در زیر گنبد کتیبه ای موجود است که تاریخ تعبیه آن را سال ۴۰۷ قمری برمیگردد. این بنا بدست توانمند هنرمند احمد بن عمر احداث و بنا نهاده شد.

از قسمتهای خیلی جالب این برج بخشی است که جهت افزایش استحکام در بنا ، حدفاصل بند آجرها را با فشار انگشت دست ، بسمت داخل فشرده کرده اند.  در فواصلی معین در بدنه سوراخهایی ایجاد شد که جای داربست را نشان میدهد و در هنگام احداث برج از انها استفاده کرده اند. آجر های بکار گرفته شده در برج رادکان و برج گنبد مخروطی قابوس ، یکسان هستند و از نظر پختگی و رنگ و استحکام با یکدیگر یکسان هستند. به این دلیل ،میل رادکان را یک کپی از گنبد قابوس میدانند.

ورودی هلالی شکل میل رادکان، جالب توجه بوده که در ضلع جنوبی گنبد تعبیه شده و در حال حاضر بخشی از آن نیزتخریب و از بین رفته است. کتیبه ای در بالای سر درب ورودی نصب شده است. زیباترین بخش برج رادکان در قسمت فوقانی برج  قرار گرفته که از ردیفهای دوتایی و قطار بندی شده آجری و نیز تزیینات آجرکاری و گچبری که دو کتیبه کوفی و پهلوی را در خود گرفته اند ، مشاهده میگردد، و همچنین اشکال گل شبیه به گل لاله در ان خودنمایی میکند. طرح داخلی میل رادکان دایره ای بوده و دارای نمایی ساده و آغشته به آهک و گچ می باشد. در تمام بدنه برج ، آجر بکار رفته که از ملات گچ و آهک استفاده شده است. برج رادکان از میل های  بسیار ناشناخته محسوب میگردد. این برج بتام  “نگین ناشناخته معماری ایران زمین” مشهور است.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید.

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶     ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب