جاذبه های گردشگری استان گلستان + خانه شیرنگی

خانه شیرنگی

خانه شیرنگی که به نام خانه شیرنگی ها نیز معروف است از قدیمی ترین آثار و بناهای تاریخی محسوب میگردد. این بنا با قدمتی که به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی میرسد از مناطق زیبای شهر گرگان می باشد . این بنا در دو طبقه ساخته شده که هر طبقه دارای دو اتاق است. در ساخت این بنای زیبا از مصالح اولیه استفاده شده که شامل آجر و خشت‌ خام آجر بوده و سقف آن با سفال تکمیل شده است. پوشانده‌اند. در ظاهر نمای زیر سقف خانه شیرنگی تزیینات گچی مشاهده میشود.

خانه شیرنگی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در دفتر ثبت آثار ملی ایران به شماره ثبت ۳۳۳۲ ثبت گردید.

خانه شیرنگی از بناهای بسیار زیبا در محله سرچشمه گرگان بوده و مساحت آن ۷۳۵ مترمربع و زیر بنای ۵۲۰ مترمربع می باشد. ساخت اولیه این بنا روی تپه ای واقع شده بود. درب ورودی حیاط ، از جنس آهنی بوده  که یک تکه نیست بلکه بصورت دو لنگه ای ساخته شده است. دروازه دیواری سقفی این ساختمان زیبا، دارای خشتی شیب دار بوده و در داخل حیاط یک آبرو نیز وجود دارد که ساختمان همسایه مجاور خود وصل است. از ویژگیهای این خانه این است که قبلاً بروش بخصوصی ، آب را به مکانی مخفی ، انتقال میداد.

در داخل حیاط بزرگ این ساختمان  ، حیاط مستطیل شکلی را مشاهده میکنیم که با درختان مرکبات زیبایی خاصی را بخود گرفته است. باید اذعان کرد که درختان مرکبات خلوص ویژه ای را به این خانه زیبا داده اند، که دل کندن از آن برای هر  بیننده ای مشکل خواهد بود. مجموعه شیرنگی در محله نعلبندان و جنب امامزاده نور شهرستان گرگان هر ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی می باشد و منتظر حضور گرم شما مسافران و گردشگران گرامی می باشد.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث اینجا را کلیک نمایید.

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *