جاذبه های گردشگری استان گلستان + غار کیارام

غار کیارام (غار وسط دل دل)

غار کیارام که با نام دیگری تحت عنوان غار وسط دل دل نیز معروف است، در بخش گالیکش ، در قسمت شرقی استان گلستان واقع شده و بعنوان قدیمی ترین غار مسکونی در شمال کشور شناخته شده است. این غار در ۶ کیلومتری روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان از بخش گالیکش وجود دارد. جلوی درب ورودی غار رودخانه ای است که این رودخانه فصلی بوده و در فصلهایی که بارندگی زیاد باشد، این رود دارای اب جاری ، می باشد که هفت متر پایینتر از کف غار بوده و در اطراف آن، دارای پوشش جنگلی متراکم و انبوه مشهود است. قدمت این غار به دوره پارینه سنگی میانه از عصر آهن و اسلامی مربوط است. این غار در سال ۱۳۷۹ در دفتر ثبت آثار ملی ایران ثبت شد.  

این غار بعلت امنیتی که از خطرات احتمالی در ان وجود داردتوسط انسانهای اولیه ، بعنوان مکانی برای سکونت و استقرار آنها در شمال کشور (استان گلستانو گیلان و مازندران ) انتخاب شد، برطبق تحقیقات تاریخی و پارینه سنگی انجام شده ، این غار دارای قدمت و پیسشینه ای  به میزان ۱۰۰هزار سال دارد. 

 اگه تصمیم گرفتید از این اثر تاریخی زیبا بازدید کنید ابتدا به روستا تشریف فرما شوید و با یک راهنمای محلی به سمت غار رهسپار گردید چون فاصله یک کیلومتری از روستا دارای ۲ مسیر دسترسی بوده که از جاده مابین مزارع باید از یک راه خاکی ، پیاده روی کنید. ولی اگر تصمیم گرفتید اسب سواری را تجربه نمایید  از راهنمای خود درخواست کنید تا برای شما اسب تهیه نماید. لازم به ذکر است که اینگونه خدمات محلی دارای نرخ ثابت و مشخصی نیست و هزینه ان بصورت توافقی مشخص میگردد.

در نظر داشته باشید که راه دسترسی اول که در بالا ذکر شد برای افراد بدون هیچ محدویت سنی (حتی کودکان و افراد مسن) مناسب است ولی راه دوم مذکور ، صخره ای بوده و فاصله تا جاده آسفالته حداقل ۵۰۰متر است و فقط مناسب ورزشکاران و کوه نوردان است که دارای چشم انداز بسیار زیبایی می باشد.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث اینجا را کلیک نمایید.

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *