جاذبه های گردشگری استان گلستان + مدرسه عماد گرگان

مدرسه عماد

مدرسه عمادیه از جاذبه های دیدنی گرگان و از ساختمان و بناهای تاریخی شهر گرگان محسوب میگردد که از زمان شاه سلیمان صفوی به یادگار مانده است. این مدرسه دارای نقشه مستطیلی شکل بوده و شامل چهار ایوان است که در دو طبقه و حجره‌هایی در یک طبقه ساخته شده است. مرمت هایی روی درب این مدرسه در طول زمان صورت گرفته است.

مدرسه عمادیه که با نامهای دیگری مانند مدرسه آقاحسین عمادیه یا دروازه نو شناخته میشود. این بنا دارای قدمتی مربوط به سال ۹۵۲ هجری قمری است نوسط روح‌الله حسینی استرآبادی در خیابان امام خمینی در سمت شرقی مرکز محله درب نو در بافت قدیم ساخته گردید. محله درب نو از ضلع شرقی خود به بازار نعلبندان و از ضلع غربی خود به محله و میدان و میز خیابان شهید رجایی و از جنوب به خیابان امام خمینی گرگان محدود میگردد.

مدرسه تاریخی عمادیه دارای با ۱۵۵۰ متر زمین بوده که در آن آب‌ انبار و قبرستان و حمام و مغازه های گوناگون و مسجد گلشن و مجموعه چند تکیه و بافت و  از عناصر عمده محله درب نو و نیزهمچننن بخشی قسمتی از بافت بازار کهنه استرآباد را تشکیل میدهد. باید توجه داشت که این بنا در اواخر دوره تیموری و بخصوص اوایل دوره صفویه درست شده است.

مدرسه عمادیه از چهار ایوان در چهار طرف شمال و جنوب و غرب و شرق تشکیل شده که در بالای هر کدام از این ایوانها ، طبقه دومی ساخته شده است که از وقتی از داخل حیاط مدرسه به آن نگاه میکنید پیشخوان تخته ای با نرده های زیبای آن چشم نوازی میکند که شکوه این بنا بر زیباییهای طبیعتی این حیاط (درخت ، باغ و باغچه و حوض آب ) می افزاید. ورودی این مدرسه از ایوان غربی بوده که دارای دربی بزرگ که از چوب ساخته شده مهمترین ایوان این ساختمان محسوب میگردد که گلدسته ومحل اذان گویی چوبی ساخته شده بر فراز طبقه دوم بسیار زیبا و دیدنی است.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث اینجا را کلیک نمایید.

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *