جاذبه های گردشگری استان گلستان + نرگس تپه

نرگس تپه

نرگس تپه گرگان در دو کیلومتری روستای یامپی از توابع بخش مرکزی شهر گرگان و در حاشیه شمالی باندفرودگاه  این شهرستان واقع شده است. این تپه در سمت شمالی-جنوبی است و بقایای سنگ مزارهایی که به خط ثلث بوده و مربوط به قرون دهم و یازدهم قمری است نیز بر سطح آن مشاهده میگردد، هرچند پوشش گیاهی انبوهی که آن منطقه دارد باعث شه که  حاشیه و سطح این سنگ ها را زیر خود مخفی کرده اند.

در آخرین کاوش ها و بررسیهای تاریخی بعمل آمده ؛ قطعاتی از سفال قرمز منقوش کشف شه که  که دارای نقشهای هندسی سیاهی بر روی قرمز تند و غلیظ بوده و از نظر فرم و نقشه شباهت زیادی به سفال شاه تپه ، آق تپه داشته که متعلق به دوران فلات قدیم هزاره پنجم می باشند. همچنین سفالهای نخودی نقاشی شده با طرح های هندسی برنگ سیاه و قهوه‌ای روی زمینه نخودی پیدا شده که از نظر فرم و نقش شباهت زیادی به سیلک دارند.

مقدار زیادی از سفال خاکستری پیدا شد که عمدتا به شکل قطعات و ظروفی از قبیل و تنگ و کوزه و پیمانه و کاسه هستند که از نظر رنگ و فرم تشابه زیادی به ظروف شاه تپه دارند که پیشینه و قدمت آنها به دوران مفرغ و آهن میرسد.

قطعات و ظروف سفال قرمز کشف شده از نظر تعداد و تنوع ، کمتر از سفال خاکستری می باشد و ظروف کشف شده که بیشتر کوزه و تنگ و پیمانه هستند متعلق به دوران باستان هستند. همچنین ابزار فلزی مکشوفه در نرگس تپه از جنس مفرغ و آهن بوده و شامل ابزارآلات کشاورزی وشکار و نیز جنگی از قبیل خنجر و پیکان و تبر و نیزه بوده و همچنین زیورآلاتی از قبیل دست بند و سنجاق سر و پلاک لب و مهره‌های تزئینی و نیز پیکرک های حیوانی با قدمت و پیشینه مربوط به دوران مفرغ می باشد. 

قبرهای انسانی کشف شده در نرگس تپه شامل گورهایی است که بصورت انفرادی و گورهایی شامل دفن کردن دو انسان که دو سگ همراهشان بوده  و نیز یک گور شامل تدفین چهار انسان می باشند. همچنین در مزارهای کشف شده شواهدی از تدفین های اسلامی مربوط به اواسط اسلام تا دوره قاجاریه به چشم میخورد.

نرگس تپه در تاریخ ۲۳فروردین سال ۱۳۶۴ در دفتر ثبت فهرست میراث ملی ایران ثبت شد. قبرهای کشف شده در نرگس تپه در نوع خود بینظیر بوده است، حتی در یکی از تدفینهای مکشوفه زنی پیدا شد که زیر بازوی چپ آن عصایی با نقش مارمولک وجود داشت که اعتقاد باستانشناسان براین است که تاکننون هیچگونه گزارشی از وجود چنین نقشی در تدفینها در کاوشهای باستانی ثبت نشده است. 

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث اینجا را کلیک نمایید.

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *