جاذبه های گردشگری استان گلستان + گنبد کاووس

برج گنبد کاووس ( برج گنبد قابوس) 

این گنبد مخروطی شکل دارای شیب تندی بوده که دارای دو پوسته است ؛ گنبد درونی مثل گنبدهای خاکی به شکل نیم تخم مرغی میباشد و با آجر معمولی وساخته شده و پوسته‌ی بیرونی با آجرهای خاصی که به آنها آجرهای کفشکی (پخته شده‌ قرمزرنگ دارای دنباله‌ ) ساخته شده است. روزنه‌ بالای رأس این میل در بخش شرقی آن می باشد و تنها روزنه میل گنبد همین روزنه است. ساقه‌ دواری شکل این میل  چشم نواز بوده و و از ویژگیهای خاصی برخوردار است از جمله میتوان به پشت بندهای آن نام برد که به شکل مثلثی می باشند. این پشت بندها بصورت ده‌گانه بوده که به فاصله های برابر از همدیگر قرار دارند، از پای بست بنا شروع شده و در قسمت زیرین گنبد نیز پایان می یابد. 

درب ورودی این میل در بخش ضلع جنوبی آن تعبیه شده است. طاق نیم گرد ساخته شده در سردر این درب نیز مقرنس کاری شده است. به نظر محققان معماران از نمونه های اولیه مقرنس کاری ، همین طاق نیم گرد این برج می باشد.

بدنه این برج ، توسط دو کتیبه که به خط کوفی نوشته هایی را در خودش ثبت کرده ، به شکل کمربندوار ، تزئین شده است.  یگی از این دو کتیبه در ۸ متری پای آن بوده و دیگری بالای درب و زیر گنبد مخروطی قرارداده شده است. این کتیبه ها ساده و آجری و نیز با خطوط برجسته و خوانا می باشند ودورتادور آنها توسط قاب مستطیل شکلی از آجر ، کار گذاشته شده است.

این برج در طی عمر خود سه بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و آخرین بار نیز در سال ۱۳۴۹ بطور اساسی تعمیر شده تا این شاهکار معماری محفوظ بماند. در هنگام ساخت این بنا ، بعلت نبود امکانات و تکنولوژیهای جدید ، به جای چوب‌ بست، از کوبه و نیز متراکم نمودن خاک به دورِ نما ، مارپیچی شکل و پله‌ای استفاده شده که بعد از اتمام بنا، خاکها را بشکل در اطراف بنا پخش نموده اند.

برج قابوس با داشتن بیش از هزار سال عمر ، همیشه در معرض تندبارهای حوادث و خطرات گوناگونی قرار داشت. عوامل طبیعی مانند باد ، باران ، آفتاب و سایر عوامل طبیعی که نتوانسته صدمه جبران ناپذیری به نمای این بنای زیبا وارد نماید ، ولی فقط تابش آفتاب سوزان ، رنگ سرخ آجرهای بنا را بسمت زردی برده و باران هم باعث شده تا فرخی از نقاط این برج زیبا ، مورد فرسایش قرار گیرد.

میل گنبد در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ و در آثار ملی ایران ثبت شده بود ، بعد از  سالها در همایش سی و‌ ششم یونسکو ، در زمره‌ میراث جهانی یونسکو نیز ثبت گردید.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث اینجا را کلیک نمایید.

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *