گیاهان دارویی + آنغوزه

گیاهان دارویی –  آنقوزه

گیاه آنغوزه به نام لاتین Asafoetida از قدیم الایام مورد استفاده قرار می گرفته و در کتب و منابع معتبر خارچی بسیار مفید ذکر شده است. حتی در باب هشتم اوستا نیز به ارزشهای این گیاه اشاره شده و بعنوان یکی از گیاهان پاکان محسوب میگردد. طبیبان طب سنتی و شفادهندگان ایران باستان از آنقوزه برای ضد عفونی نمودن وسایل طبابت خویش استفاده می نمودند. یکی از مهم‌ترین و باارزشترین اقلام دارویی در دوره داریوش هخامنشی نیز گیاه آنقوزه بوده که صادرات آن به کشورهای زیادی نظیر هندوستان و یونان دارای بازار پررونقی بوده است.

دانشمند مشهور فرانسوی ژان-پل-سارتر در کتاب مشهور خود که بنام “تاریخ علم” است اشاره می کند که قیمت آنغوزه در هندوستان با قیمت نقره برابر بوده است. جالب است از این موضوع مطلع باشید که آنقوزه در کشور افغانستان و نیز شهر هایی مانند تربت جام و تربت حیدریه تحت عنوان دشنام و ناسزا استفاده می گردد ، که البته دلیل آن ، تاثیر آنقوزه بر روی گوسفندان میباشد. گوسفندهایی که از گیاه آنقوزه می خورند به میزان فربهی و چاقی آنها افزوده می شود ولی گوشت آنها بو و طعم خوبی ندارد.  از همین رو در فرهنگهای برخی از مناطق ،  به شیادان و کلاهبردارن آنقوزه گفته میشود.

آشنایی با خواص آنقوزه

درمان آسم:
گیاه آنغوزه بعنوان یک محرک تنفسی خیلی قوی کاربرد داشته و بعنوان ضد ادرار می تواند خلط های موجود در دستگاه تنفسی را از به بیرون از بدن هدایت نماید و به زدودن احتقان در سیته کمک نماید. استفاده این گیاه در طب سنتی بیشتر برای درمان آسم ، سرفه های مزمن و برونشیت می بادشد. روغن فرّار موجود در  گیاه آنقوزه به راحتی از میان ریه ها عبور می نماید و به همین جهت است آنقوزه یکی از گیاهان دارویی محسوب میشود که میتواند به درمان آسم و برخی مشکلات ریوی کمک نماید.

کاهش فشار خون:
آنغوزه یک رقیق کننده طبیعی خون انسان میباشد که میتواند باعث کاهش فشار خون گردد. در این گیاه ماده ای بنام کومارین موجود است که به بهبود جریان خون بدن آدمیزاد کمک مینماید، همچنین با رقیق نمودن خون  و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. محققان توانستند به جداسازی فیتوکمیکال های خاصی در گونه های فرول (نوعی از آنقوزه ) شدند که اثرات قلبی و عروقی بسیار مفیدی دارند.

سایر خواص درمانی گیاه آنقوزه عبارتند از:

– درمان و پیشگیری سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

– کنترل قند خون 
– مناسب برای رژیم فودماپس FODMAP
– کاهش استفراغ 

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک کنید

 آرامش را با بودن ما در کنارخود تجربه نمایید: شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *