گیاهان دارویی + سنبل ختایی

 

معرفی گیاه سنبل ختایی

سنبل ختایی

گیاهی علفی بوده و دو ساله می باشد و  بلند و ارتفاع آن بیشتر از یکصد سانتیمتر میباشد.

این گیاه معطر بووده و دارای برگ‌های بزرگ دارای بریدگی و تقسیم بندی شده، است و هر یک از تفسیمات برگ نوک تیز دندانه‌دار می باشد. ساقه آن شیاردار استوانه‌ای سبز رنگ مایل به قرمز می باشد. گل‌های این گیاه سفید رنگ به صورت چتر در انتهای شاخه گل‌ دهنده دیده می شود.

این گیاه بوی بسیار تندی دارد ولی مزه شیرین تا گزنده ای دارد و برگ‌های آن بزرگ می باشد. گل‌های آن به شکل خوشه‌های گرد و میوه‌ها بزرگ و پهن می باشند.

این گیاه حاوی گل‌های سبز مایل به سفید بزرگ بوده که  اغلب بویی شبیه به بوی عسل دارد. سنبل در ماه‌های تیر الی شهریور به مرحله گل دهی میرسد. 

این گیاه بیشتر در مناطق شمالی اروپا، شبه جزیره اسکاندیناوی و کوهستان‌های مرکزی اروپا تاروسیه میانه رشد میکند. در هندوستان مخصوصا در کشمیر رشد می کند. در شمال اروپا به عنوان گیاه سبزی خوراکی کاربردهای فراوانی دارد. ریشه‌های آن را به صورت خام یا پخته مورد توجه و مصرف قرار میگیرند.

خواص سنبل ختایی

  1. این گیاه در افزایش اشتها بسیار کاربرد دارد.
  2.  دارای خاصیت ضدباکتریایی میباشد.
  3. برای ریادکردن ادرار و افزایش میل جنسی خیلی موثر است.
  4. ریشه‌های خشک شده و پودر  آن برای درمان عفونتهای قارچی انگشت پا خیلی مفید است.  
  5. امروزه ریشه سنبل ختایی به طور خاص برای  کاهش اشتها ،‌ گرفتگی ماهیچه های معده و همچنین نفخ تجویز و مورد مصرف قرار میگیرد.
  6. برگ‌های له شده آن به عنوان پماد برای رفع ناراحتی های ریوی و سینه و روماتیسم کار بردهای بسیارز یادی دارد.
  7. عصاره ریشه سنبل دارویی موثر برای خارش می باشد و کمپرس آن برای درد نقرس نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
  8. از آنتی اکسیدان‌های سرشار موجود در این گیاه سنبل ختایی ،  از آسیب‌ های احتمالی رادیکال‌های آزاد به سلول‌ های کبدی جلوگیری می‌ کند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های کبد کاهش می یابد.
  9. گیاه سنبل ختایی به بدن کمک می‌ رساند تا تا با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی ، سینوزیت ، برونشیت ها، تب ها وعفونت‌ های ریه ای مقابله می نماید.
  10. این گیاه باعث لخته شدن خون شده که در نتیجه این امر مانع از دست دادن خون از طریق جراحت و بریدگی می‌گردد. علاوه بر این نقش موثری در تصفیه خون دارد.
  11. این گیاه با ترشح آنزیم‌های گوارشی معده ، باعث جذب مناسب مواد غذایی در خون می شود . این امر باعث حرکت درست مواد غذایی در روده‌ها خواهد شد.

 

تجربه زندگی با امنیت بیشتر را درکنار ما بدست آورید: شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر
تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶       ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶     ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *