گیاهان دارویی – پزشکی کهن – هند قدیم

گیاهان دارویی  Medicinal plants

ان دسته از گیاهانی هستند که یک یا چند اندام‌  آن‌ گیاهان دارای ماده موثری است. این مواد که زیر یک درصد از کل وزن خشک گیاه را تشکیل می‌ دهند، دارای خواص دارویی مؤثری بر موجودات زنده میباشند.

اندامهای این گیاهان میتواند شامل: ریشه، ساق  برگ ، میوه باشد.

در پزشکی دوران کهن، داروها از گیاهان استخراج میشدند . در تولد رستم موبد پزشک، به دستور سیمرغ مرهمی از خرد کردن و آسیاب کردن گیاه بخصوصی که جهت مخلوط کردن آن با شیر و نیز خشک کردن آن مخلوط تهیه شده در سایه، ماده مورد نظرش را ساخته و بر زخم عمل رودابه مرحم می‌ گذارد. نکتهٔ زیبا و جالب این دستور، توصیه به خشک نمودن مرهم در سایه است تا نور آفتاب و گرما باعث از بین رفتن خواص آن نشود و خاصیتهای دارویی آن گیاهان از بین نرود. این توصیه حتی امروزه هم در نگهداری داروها دارای قدرت و نفوذ کافی است.

شناخت و معرفی مواد دارویی مورد استفاده مصریان قدیم از روی نوشته های کهن یا پاپیروسهای مقدسی که از آنان به جا مانده‌ ، امکان پذیر شده است. باارزش‌ترین این نوشته ها /  پاپیروس‌ ها «پاپیروس اسمیت» می باشد. مصریان باستان بطور کلی ، از تمام بخشهای گیاهان بکارگیری می نمودند. طب بابل اسم داروها را به خط میخی بر روی الواح کوچکی ثبت کرده بودند که این الواح برجای مانده است وبه دست نسلهای بعدی رسیده است.  عناصر مورد استفاده انان دارای ریشهٔ گیاهی بوده و در دستورالعملهای بابلی‌، برخلاف مصریان باستان ، اندازه و وزن مقدار بکار رفته نیز مشخص نشده است. 

گیاهان دارویی در متون هند قدیم:

در متون هند قدیم گیاهان دارویی به دو دسته تقسیم بندی شده اند: گروه اول را با عنوان داروهای مسهل ، قی آور یا ملین دسته بندی کرده اند که این دسته از داروها علاوه بر خاصیت ملین بودنشان، باعث سهولت در اجابت مزاج می‌ گردند. گروه دوم نیز در دسته گیاهان مسکّن هستند ، که در  کنار طب سوزنی که در چین اختراع گشته بود،میباشند . لازم به ذکر است که مهم‌ترین بخش طب سنتی چین ، علم دارو های گیاهی می باشد. یک رسالهٔ داروسازی به نام ین تسائو کانگ  (Pen Ts’ao Kang Mu) که در سال ۱۵۹۷ تدوین و انتشار یافته ، تکمیل و منتشر شد، دارای  ۸۱۶۰ نسخه است که بر  ۱۸۷۱ ماده که عموما ریشهٔ گیاهی دارند تاکید مینماید.

 

جهت استعلام و خرید بیمه نامه شخص ثالث به صورت آنلاین روز لطفا کلیک کنید.

همیشه در کنار شما هستیم : شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶      ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶         ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *