جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی + ارگ تاریخی بلقیس

ارگ تاریخی بلقیس

ارگ تاریخی بلقیس که بنام شهر بلقیس شهرت دارد از سری بزرگترین بناهای خشتی و  گلی کشور ایران می باشد که در فاصله ۳ کیلومتری جنوب غرب شهر اسفراین قرار گرفته است. مساحت این اثر تاریخی به وسعتی بیش از ۱۸۰ هکتار بوده که از یک مجموعه آثار و بقایای تاریخی از قبیل بقایای ارگ و خندق ، پیرامون آن، شارستان شامل برج و بارو، مقبره شیخ آذری ، ویرانه ها و خرابه های معروف به منارتپه (مسجد جامع)، کوزه سفالگری و آب انبار ، بازار و نیز کاروانسرا و بنای معروف به یخ دان ها و  و قبرستان وسیعی در نزدیکی دروازه شرقی در آن وجود دارد.

برجسته ترین و نیز سالمترین اثری که بر بقایای شهر بلقیس بجا مانده ،  ارگ عظیم آن می باشد که دارای ۲۹ برج به ارتفاع حدوداً ۱۱ متر می باشد و در زمره بزرگترین قلعه های باستانی کشور ایران محسوب میگردد و که سازه آن به صورت بزرگ خشتی و چینه ای می باشد.

وسعت این ارگ حدوداً ۵۱ هزار مترمربع بوده و همچنین در اطراف ارگ یک خندق خیلی گسترده و وسیعی وجود دارد که بیننده در همان نگاه اول نقش محافظتی این خندق برای نفوذ ناپذیر بودن قلعه را کاملا حس مینماید.  از نظر قدمت ، با مراجعه به کتابها و متون تاریخی، این ارگ تاریخی ، قبل از اسلام، شکوفا و نیز اباد بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان مورد گشایش قرار میگیرد براساس کشفیات باستانشناسی کهن ترین استقرارتاریخی ،  در این شهر شناسایی شده که مربوط به سالهای آخر دوره ساسانی-صدر اسلام بوده است. 

زندگی در ارگ تاریخی بلقیس تا پایان دوره صفویان بصورت مداوم در جریان بوده و در نهایت این شهر در سالهای آخر دوران شاه طهماسب دوم و اوایل حکومت نادر به عبارت دیگر در سال ۱۱۳۱ ه‍جری قمری توسط افغانها کاملاً ویران شده ودر هم کوبیده گردید بنحوی که جایگاه قبلی خود را بطور اساسی از دست داد، از این زمان شد که رفته رفته نام افسانه ای بنام بلقیس روی خرابه‌های شهر قدیمی اسفراین گذاشته شد.

با توجه به اهمیت ویژه ای که  باستانشناسان برای این ارگ تاریخی قائل هستند ، در سال ۱۳۸۸ هجری شمسی بعنوان پایگاه میراث فرهنگی کشور ایران تصویب شد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

 

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *