جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی + باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد ازجمله پارکهای زیبا و قدیمی شهر مشهد محسوب میگردد. در بدو امر این بوستان متعلق به شخصی بنام حاج حسین ملک بوده است. در سال ۱۳۴۵ به شهرداری مشهد منتقل گردید. باغ ملی مشهد از پارکها و مجموعه های با قدمت­ شهر مشهد است که در بخش مرکزی شهر مشهد قرار دارد. 

اگر سیری در تاریخ داشته باشید خیابان ارگ را میتوانید ببینید که امروزه با نام خیابان امام خمینی شناخته میگردد. باغ ملی مشهد در کنار این پارک واقع شده که آب قنات رکن‌ آباد نیز از دل همین بوستان عبور مینماید. قنات رکن‌ آباد از قدیمی ترین قناتهای مشهور مشهد است که نامش سبب  شهرت باغ ملی مشهد نیز گشته بود. 

داستان ها وماجراهایی در خصوص این بوستان شنیده میشود و هرکس بهنوعی یکی از آنها را عقیده دارد. برخی معتقدند حاج حسین در دوره پیری خود بصورت فی سبیل الله ، بوستان را وقف عامه مردم کرد ولی برخی دیگر میگویند که شهرداری وقت ، این ملک را به زور به تملک خود در آورده و از حاج حسین گرفت ، ولی عده ای نیز روایت میکنند که این باغ در اوایل احداثش، ابتدا دراختیار دولت بوده که بعد از مدتی به حاج حسین ملک واگذار شد.

اما آنچه از قرائن و شواهد موجود پیداست این است که بوستان در ابتدا مانند باغی شخصی بوده که در اختیار حاکمان خراسان قرار داشته و آن‌طور که در تاریخچه باغ ملی مشهد آورده شده در سال ۱۲۸۰ هجری شمسی توسط مظفرالدین شاه قاجار به حاج کاظم ملک­ التجار بخشیده شد و پس از فوت ایشان دست‌به‌دست چرخید و درنهایت در اختیار شهرداری قرار گرفت.

درگذشته نه چندان دوری ،  بوستان باغ ملی مشهد ، دارای عنوانی پررنگ برای مردم بوده است تا بتوانند از شلوغی های و سروصداهای زندگی شهری ، مقداری دور شوند به قول اهالی آن مطقه ،   دمی بیاسایند ، زیار علاوه بر داشتن محیطی زیبا، با آب‌نماها و گیاهان زیبای خود، طراوت خاصی به محیط خود میدهد. این بوستان اولین پارک تفریحی عمومی در شهر مشهد نیز بحساب میاید. 

باغ ملی مشهد نزدیک به ارگ حکومتی بوده و بدلیل اینکه در مرکز شهر قرار دارد ، جای خوبی جهت   اجرای برنامه های هنری وفرهنگی و اجتماعی محسوب میشد، ولی وقتی کم کم گسترش شهری توسعه یافت ، باعث تاسیس بوستان های دیگر گردید که بوستانهای جدید احداث شده از پارک ملی مشهد نیز بزرگتر می باشند. 

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *