جاذبه های گردشگری خراسان رضوی + خانه توکلی مشهد

خانه توکلی مشهد

خانه توکلی مشهد که از بناهای اصیل بجامانده از عصر قاجار ومکانهای بسیار دیدنی شهر مشهد می باشد که در فهرست آثار ثبت ملی ایران قرار دارد. این بنا به پایگاه میراث فرهنگی در محدوده حرم مطهر تبدیل گردید. از مهمترین ویژگیهای این بنا باید به  کاشیکاری و آجرکاریهای نفیس آن  اشاره نمود که در تمام بخشهای ساختمان ، از درب ورودی تا نمای بیرونی و داخلی بنا، به چشم میاید.

جلوه خاص و زیبا از این ساختمان زیبا را در در نمای ظاهری آن جستجو کرد ، نمای ساختمان از ستونهای آجری استفاده شده که در انتهای بالایی ان ستون کبیته ای تعبیه شده است. فضاهای داخل خانه توسط ارسی از همدیگر جدا گشته اند. درب ورودی این ساختمان دارای دو کتیبه کاشیکاری بوده که آیات قرآنی «انا فتحنا لک فتحا مبینا» و «و ان یکاد» روی آن حک شده است.

تاریخچه خانه تاریخی توکلی

در سال ۱۲۲۱ فردی بنام احسان خان قرایی عملیات طراحی و معماری این خانه را به دست گرفت ولی مالک اولیه آن تاجری به نام کشمشیان بود. این ساختمان محل اقامت کشمشیان بوده که یکی از تجار معروف خشکبار در آن زمان بوده و تا دوره پهلوی اول در این خانه سکونت داشت. بعد فوت کشکشیان ، خانه اش توسط فردی بنام توکلی خریداری گردید که درحال حاضر این خانه را با نام توکلی شناخته میشود.تاریکترین زمان سرنوشت این بنا ، از وقتی شروع شد که توکلی این خانه را ترک کرد که چندین سال بصورت متروکه باقی ماند.
همین امر متروکه ماندن خانه ، رفت و آمد کارتن خواب ها و معتادان و روشن نبودن چراغهای این خانه به شایعات و داستانسرایی های زیادی در خصوص وجود جن و دیو و پری و موجودات ماورایی ترسناک دامن زد، ولی در نهایت شهرداری مشهد این بنا را خرید و اقدام به مرمت و بازسازی آن نمود.

خانه تاریخی توکلی یا خانه اجنه مشهد

خانه توکلی یا خانه اجنه مشهد معروف میباشد که یکی از اسرارآمیزترین خانه های نزدیک حرم رضوی می باشد که از عمق تاریخ ، راه خود را به بافت شهری مشهد باز نموده است و امروزه با نام موزه مکتب خانه شناخته میگردد.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *