جاذبه های گردشگری استان گلستان + دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان دارای نامهای متعددی از قبیل دیوار تاریخی گرگان یا  دیوار بزرگ اسکندر و دیوار سرخ یا دیوار تاریخی جرجان ، دیوار مارسرخ معروف است. این دیوار مجموعه ای از تاسیسات دفاعی قدیمی در استان گلستان ، در بخش شمال شرقی ایران و گوشه جنوب شرقی دریای خزر بوده است. این دیوار با ۱۹۵ کیلومتر طول ، بعد از دیوار چین ، بزرگترین دیوار دفاعی ددر جهان محسوب میگردد. مستندات و شواهد باستان شناسی و داده‌های قدیمی در مراجع معتبر تاریخی حاکی از این است که قدمت ساخت این دیوار به حداقل هزار سال قبل از بنای دیوار بزرگ چین بوده است. دیوار بزرگ گرگان متشکل از ده‌ها میلیون آجر قرمز استاندارد ، با ترکیب بخصوصی  از آجر و چوب و سنگ می باشد. آجرهایی که از خاک بادرفت ( ریزخاک زردرنگی می باشد که که بوسیله باد حمل شده و در پشت دیوار جویبارها جمع شده باشد) بنا نهاده شده و در کوره ها پخته می شدند. بجهت بکارگیری از این آجرهای قرمز، در این دیوار، نام مستعار مار سرخ را نیز برای این دیوار انتخاب کرده اند.  امروزه بیشتر بخشهای این دیوار باستانی   فرسایش و تخریب گشته و در اثر مرور زمان نیز از بین ر فته است.  این اثر تاریخی در مورخ  ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ در آثار ملی ایران ثبت شد.

زیباترین و بهترین مکان بازدید از دیوار بزرگ گرگان ، منطقه‌ پیش کمر در شمال شرقی کلاله و نیز شمال گنبد کاووس به سمت کلاله و همچنین مراوه‌تپه و همچنین روستای تمرقره‌قوزی می باشد.

شاید کمتر کسی را بیابید که شمال ایران  بخاطر بناهای تاریخی‌ آن بشناسد، اما دیوار گرگان از جمله مکان های تاریخی شمال کشور بوده که تاریخ بسیار غنی را با خود حمل میکند و طبق بررسیهای انجام شده ، این دیوار  مربوط به عصر ساسانی می باشد که علت بنا کردن چنین دیواری ، جلوگیری از حمله اسکندر مقدونی بوده است.

در مجموع باید گفت که دیوار گرگان جدای از حذابیتهای تاریخی آن ، در حال حاضر دارای مناظر و جلوه های خاصی است که با داشتن طبیعتی وحشی با مراتع سرسبز و گلهای رنگارنگ طبیعی و تپه های علفی ، مناظره خیال انگیزی را به تمامی مسافران و گردشگرانی که مقصد سفر آنها دیوار گرگان باشد را به طبیعت دوستان ، پیشکش می نماید. 

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *