جاذبه های گردشگری استان گلستان + فراغی

 

آرامگاه مختومقلی فراغی

در مورد شخصیت ادبی مختومقلی همینقدر بس است که بگوییم هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانستد به مرتبه علمی و ادبی او دست یابند، چه از نظر شهرت و چه از لحاظ سبک و دیدگاه ، که او را بنیان گذار ادبیات نوین ترکمن می پندارند.

دیوان اشعار مختومقلی فراغی همانند دیوان حافظ را برای ترکمن ها ارزش دارد و در هر خانه‌ ترکمنی یک نسخه از دیوان اشعار او یافت میشود. نوآوری شعرهای مختومقلی فراغی در ادبیات ترکمن نقش محوری داشته است تا حدی است که به قول استاد محمدعلی جمال زاده ، مختومقلی را باید فردوسی ترکمن ها دانست چون جایگاه او در احیای ادبیات و فرهنگ بومی ترکمن ها  غیر قابل انکار است.

محل و تاریخ تولد مختومقلی در سال ۱۱۰۲ شمسی در روستای حاجی قوشان در شمال شرق گنبد کاووس است. پدر مختومقلی، «دولت محمد آزادی» از شاعران سرشناس قرن دوازدهم هجری بوده است.  مادرش از بومیان  ارازگل از طایفه گوکلان در تیره گرکز می باشد. مختومقلی تحصیلات ابتدایی به زبان های فارسی و عربی مسلط شد و راه پدرش را در پیش گرفت، سپس برای تحصیل به مدرسه شیرغازی در خیوه میرود و پس از آن سفرهای دیگری از جمله به بخارا ، افغانستان و هندوستان می کند.

او پس از کشته شدن برادر بزرگترش که عبدالله نام داشت در افغانستان بر پایه سنتهای قدیمی آنجا ، مجبور شد با بیو‌ه‌ برادرش که «آق قیز» نام داشت ، ازدواج کند و از او دو فرزند به نامهای بابک و ابراهیم به جای گذاشت که هر دو در دوران کودکی خود از دنیا رفتند. مختومقلی در شعرهای خود به اتحاد ترکمن ها برای مقابله با حملات نادرشاه به ترکمن ها ، تکیه می کرد. مختومقلی در شعری پیش بینی کرده بود که نادر محکوم به فناست و توسط نزدیکان خودش به قتل خواهد رسید، جالب این وبد که بعد از نادرشاه ، دقیقا دچار همان سرنوشت گردید.

بسیاری از اشعار مختومقلی جنگ‌های آن دوران (جنگ‌های ترکمن‌ها با حکومت قاجار ایران، خان نشین خیوه و خان نشین بخارا و نیز جنگهای بین قبایل ترکمن) از بین رفتند. اشعار باقیمانده او در سالهای ۱۸۷۰ میلادی توسط جهانگردی شرق‌شناس اهل مجارستان ، بنام آرمینیوس وامبری گردآوری و در کتابخانه سلطنی بریتانیا نگهداری گردید.  لازم به ذکر است که سی سال قبل وامبری، مختومقلی توسط دو پژوهشگر سرشناس لهستانی به نامهای بوریهو و آلکساندر شودزکو به دنیا معرفی گشته بود.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث اینجا را کلیک نمایید.

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *