جاذبه های گردشگری گلستان + گمیشان

گل افشان نفتلیجه (گمیشان)

گلستان بعنوان یک استان شمالی دارای آب‌ و هوایی دلپذیر ، دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی است. آبشارهای زبیا و تماشایی از قبیل کبودوال و لُوه و نیز پارک ملی گلستان و همچنین پارک جنگلی النگدره و  تالاب های گمیشان و آلماگل ، گنبد قابوس و دیوار گرگان از جمله آنها می باشند. اما یکی از متحیرکننده ترین دیدنیهای استان گلستان  پدیده های شگفت‌انگیز و نادر به نام گِل افشان یا گل فشان می باشد. گل افشان یارن قارق ، اینچه گوبکلجه و نتفلیجه گل افشان‌های این استان محسوب میشوند.

گل افشان نفتلیجه از مکانهای دیدنی بندر ترکمن در این استان می باشد. که در شهرستان گمیشان و در کرانه‌های شرقی دریای خزر می باشد.  این گل افشان در ۱۵ کیلومتری شهر مرزی و ترکمن‌ نشین گمیش تپه وجود دارد و فاصله اندکی با بندر ترکمن دارد.

بالای گل افشان نفتلیجه دریاچه کوچکی وجود دارد که از دهانه آن آبی شور به‌همراه گِل رس و گاز با فشار و غلظت بالایی ، خارج میگردد. غلظت مواد خارج شده از این گل افشان در مقایسه با نمونه های مشابه در مناطق جنوبی کشور کمتر می باشد.  از این مکان بوی نفت خام را میتوانید احساس کنید که این امر چیزی از زیبایی های ان کم نمی کند. از زیباییهای دیگر این گل فشان میتوان به دهانه‌های فرعی گاز اشاره کرد که بشکل چاله های کوچک آتش‌فشانی به چشم میخورد.

از خواص درمانی گل افشان نفتلیجه نباید غافل شد، گِل‌های آن برای درمان بیماری هایی مانند بیماری های عصبی ، تنگی عروق (در مراحل اولیه تنگی عروق) ، درد مفاصل و ستون فقرات و سفتی مفاصل ،   و انقباضات عضلانی بسیار مفید می باشد، که استحمام در گل افشان ها به‌دلیل وجود عناصر معدنی و شیمیایی خاص آن مکان ، برای بدن انسان بسیار مفید هستند.

قطعا وقتی به نفتلیجه میروید حوضچه‌ رنگی به رنگهای بنفش یا صورتی می بینید ، متعجب خواهید شد ولی علت این تغییر رنگ ناشی از وجود ماده سیمیایی و معدنی ید در محیط اطراف این گل افشان است ؛بطوریکه در دشت های شمال و شمال غربی استان گلستان، این ماده به فراوانی یافت می‌شود.

اهمیت ید در صنعت قابل توصیف نیست چرا که در تولید اسید استیک ، کائوچو، رنگ‌دانه ، مواد آلی ، تولید فلزات با خلوص بالا ، مکمل های  غذایی ، لاستیک اتومبیل ، صنایع هوافضا و الکترونیک کاربردهای بسیار وسیعی دارد.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث اینجا را کلیک نمایید.

 

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶        

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *