حاذبه های گردشگری استان خراسان + چهارطاقی تیموری

چهارطاقی تیموری

بنای چهارطاقی تیموری یک بنای ۸ ضلعی بوده که شباهتهای بسیار زیادی به یک مقبره دارد. بسیاری براین اعتقاد هستند که مقبره امیرتیمور در آنجا می باشد و علت این موضوع را  تاریخ درج شده بر روی سنگ قبر میدانند که سال  ۷۵۸ هجری قمری نوشته شده که این سال مقارن با دوره حاکمیت تیمور بوده است. بنای چهارطاقی دارای سنگ قبر سیاه رنگی ساده میباشد. با از بین رفتن نوشته روی سنگ قبر ، چیزی از نوشته های آن قابل دسترسی نیست و  بسختی می‌توان نام عید خواجه را از آن متوجه شد.  با رجوع به کتابها و مراجع تاریخی عصر تیموری ، مشخص میگردد که عیدخواجه نام یکی از بزرگان و سرداران دوره تیموری می باشد. طبق اسناد و مدراک تاریخی ، بنظر میاید که مقبره چهارطاقی مربوط به عیدخواجه باشد. بطور کلی بنا دارای تاریخ معینی نبوده و نظرات مختلفی در مورد آن مطرح است. بنای چهارطاقی دارای سردابه ای می باشد که در عمق ۱٫۵ متری از سطح فعلی زمین می باشد. چون عمده توجه به ساخت سردابه ها در زمان ایلخانان بیشتر مورد توجه بوده است ؛ نرچند خیلی از کارشناسان اعقاد دارند که این بنا مربوط به عصر ایلخانان می باشد.

موقعیت مقبره

مقبره چهارطاقی که از جاهای بسیار دیدنی شهر شیروان محسوب میگردد که در فاصله ۶ کیلومتری شهر شیروان و نیز ۳ کیلومتری جاده آسفالته، در کنار روستای زیارت وجود دارد و در قسمت شمال شرقی مقبره امامزاده حمزه رضا نیز موجود است. مقبره تیموری شیروان ، در قسمتهای زیرین خود ، دارای نقب هایی بسمت طرفین خد است که نقب های دارای وسعت زیادی هستند.

معماری مقبره

آرامگاه چهار طاقی به‌صورت ۸ ضلعی بوده و  از خشت بنانهاده شده و با چوب محکم گشته است.بنای مذکور از قسمت بیرونی ، دارای طاق نماهایی بوده که دارای پوشش جناقی بوده و با آجرچینی خفته راسته دربخش ساقه گنبد تزئین گشته است. دربهای ورودی بنا خیلی بزرگ می باشند و هر کدام حدوداً  ۲ متر ارتفاع دارند. برای قسمتهای زیر و بالای دربها، نورگیری بعرض خود دربها در نظر گرفته شده است. همچنین مقبره مذکور دارای گنبدی میباشد که ارتفاع آن از قسمت فوقانی آن به میزان ۲٫۵ متر و ارتفاع آن تا زیر گنبد به میزان  ۴٫۲۸ متر میباشد.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث اینجا را کلیک نمایید.

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *