مکان های گردشگری استان خراسان جنوبی + مجموعه تاریخی کوشک

مجموعه تاریخی کوشک

مجموعه تاریخی کوشک دارای بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت می باشد شامل مسجد و حمام و حوض انبار و آب انباره که در فاصله کمی از دروازه قائن در شهر تاریخی تون (فردوس امروزی) قرار دارد.

مسجد کوشک باستانی ترین مسجد خراسان جنوبی می باشد که از معماری آن مشخص میگردد که بنای اولیه آن به قرنهای اولیه نخست ظهور اسلام بر می خورد.در شبستان زمستانی مسجد کوشک ، محرابی را میتونید مشاهده کنید که بر پیشانی آن کتیبه ای است که متعلق به سال ۵۵۴ هجری قمری میباشد، این کتیبه قدیمیترین کتیبه تاریخی شهر تون بحساب میاید.

شبستان زمستانی مسجد کوشک از نخستین بخش معماری مسجد نیز بحساب میاید،  چرا که شبستان تابستانی این مسجد در دوره صفوی به ان بنا اضافه گردیده است.

فرم خاص محراب شبستان زمستانی مسجد و طاقهای آن که به شکل بیضی هستند در حقیقت نام مسجد که کلمه ای کاملاً ایرانی بوده را تداعی میکند، برای بسیاری از کارشناسان این گمان را بوجود آورده که این بنا  در زمانهای قدیم آتشکده بوده و یا اینکه محلی برای بحای آوردن آداب و سنن زرتشتییان بوده است. لازم به ذکر است که این ادعا ،  هیچ ریشه علمی و تاریخی ندارد و در بررسیهای باستانشناسی صورت گرفته مشخص شد که بنای مسجد متعلق به قرون اولیه ظهور اسلام بوده و از همان اول، با تعریف بنای مسجد ، این مجموعه احداث گشته است. مسجد کوشک شهر تون فردوس از نظر  عمر باستانی آن ، با مساجد فهرج و تاری خانه دامغان هم دوره هستند.

برطبق نشنانه های معماری موجود و نیز کشفیات و یافته های باستانشناسی و همچنین با توجه به شکل  ظاهری مسجد، تاریخ بنای مجموع تاریخی کوشک متعلق به دوره ساسانی برمیخورد و معماری آن از خشت و گل می باشد و دارای لایه هایی از گچ کاریهای مختلفی می باشد که اولین لایه آن مربوط به دوره سلجوقیان می باشد. قدمت ساخت بخش قدیمی این مجموعه به دوران ساسانیان برمیگردد و بخش شمال شرق ورودی مسجد دارای آب انباری بهمین نام می باشد که دارای قدمت زیادی می باشد. مسجد و حمام کوشک در دفتر آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیدند.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید.

 

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:

  شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶     ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *