جاذبه های گردشگری استان گیلان + قلعه رودخان

قلعه رودخان

از مهمترین دژهای تاریخی و نظامی کشور ایران قلعه رودخان گیلان است که در شهرستان فومن و در میان انبوهی از درختان جنگلی قرار گرفته است. در طول تاریخ ، این قلعه محکم و تسخیرناپذیر دارای فراز و نشیب‌های خیلی زیادی بوده است و حالا بعنوان یکی از اماکن دیدنی و مهم شهر فومن بحساب میاید. 

قلعه رودخان  در استان سرسبز و خوش آب‌ و هوای گیلان قرار دارد. این قلعه رویایی ، در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن و در نزدیکی روستای رودخان ، در بالای ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات و در میان انبوهی از جنگل است. ارتفاع از سطح دریا برای این قلعه به  بین ۶۵۵ تا ۷۱۵ متر میباشد.

مسیر دسترسی به قلعه رودخان

اگر قصد سفر به قلعه رودخان از مسیر شهر  فومن را داشتید، مسیر قلعه رودخان این‌ گونه می باشد که بعد از طی مسافتی معادل ۲۱ کیلومتر از شهر فومن به روستاهای زیبای ملسکام و سیدآباد می رسید که ،به پارکینگ قلعه رودخان می‌رسید. بعد آن باید باندازه ۱/۵ تا ۲ کیلومتر از مسیر صعودی باقیمانده تا قلعه را باید با پای پیاه پله نوردی کنید.

  • فاصله قلعه رودخان از تهران:  ۵/۵ ساعت 
  • فاصله قلعه رودخان از رشت:  ۵ /۱ ساعت 
  • فاصله قلعه رودخان از ماسال: ۵ /۱ ساعت 
  • فاصله قلعه رودخان تا ماسوله: ۵ /۱ ساعت 
  • فاصله فومن تا قلعه رودخان: ۳۵ دقیقه

دلیل نام‌گذاری قلعه رودخان

در سمت راست قلعه رودخان و در نزدیکی آن ، رودخانه‌ای جاری است که نامش رخون است، وجه تسمیه این بنای تاریخی از همین موضوع گرفته شده است. مردمان محلی این منطقه آن بنای تاریخی را با نامهای قله رخون و بطور رسمی قلعه رودخون می نامند. در زمانهای قدیم این بنای تاریخی را با نامهای دژ رودگان یا روگان می شناختند ؛ که معنی این عبارات : «دژی در کنار رود» می باشد که براثر مرور زمانم به قلعه رودخان تغییرنام پیدا کرده است.

تاریخجه قلعه رودخان

قلعه رودخان با وجود بزرگی و عظمتی که در خود نهفته دارد، تا سال ۱۸۳۰ میلادی ناشناخته بود تا اینکه در آن سال، آلکساندر بوریکو خوچکو Aleksander Borejko Chodźko؛ محقق و ایرانشناس لهستانی ، در نوشته‌های خود به آن اشاره کرده بود . او درباره قلعه رودخان چنین ثبت کرده بود:

دژی می باشد بر بالای کوهی در قسمت بالای رودخانه ای با همین نام ، بام آن سنگی بوده و طرفین ورودی آن دارای دو برج دفاعی محکم می باشد و بر کتیبه سردر ورودی آن بطور واضح حک شده که: این قلعه برای اولین بار در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای شاه سلطان حسام الدین امیر دباج بن امیر علاءالدین اسحق تجدید بنا گردیده است.

تعداد پله های قلعه رودخان در حدود ۱۶۰۰ پله بوده و برای گردشگران بنا نهاده شده است. پله‌های اصلی که زیر خاک مدفون شده بودند ، در طی کاوش های باستان شناسی در امتداد دیوارها و برج ها از زیر خاک بیرون آورده شده است که تعداد آن‌ پله ها  ۹۳۵ پله می باشد ؛ برای همین  این مکان نیز قلعه هزار پله هم مشهور است.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *