جاهای دیدنی استان خراسان رضوی + برج رادکان چناران

 

برج رادکان چناران

برج رادکان در استان خراسان رضوی واقع بوده و در فاصله ۸۰ کیلومتری مشهد در مسیر چناران و نیز در محل شهر قدیم رادکان واقع می باشد.  بر اساس مستندات تاریخی و نیز تحقیقات صورت گرفته میل رادکان اثر ریاضیدان بزرگ و ستاره شناس و دانشمند مشهور خراسان ، حکیم خواجه نصیر الدین طوسی می باشد. از میان برجهای تاریخی ، تنها برجی که میتواند فصلهای سال را تعیین کرده و حتی سالهای کبیسه و شروع سال نو شمسی را مشخص کند. این برج زیبا و تاریخی در روز  ۱۵ دیماه ۱۳۱۰ در دفتر آثار ملی ایران ثبت شد. 

میل رادکان چناران در میان دشتهای توس و رادکان واقع شده که بنوعی جفت این بنا، در کردکوی نیز موجود می باشد که به آن رادکان غربی می گویند.
در زمانهای قدیم مسافرتها ، مخصوصاً در کویرهای بزرگ ، کوهستانهای مرتفع و جنگلهای انبوه ، بدون راهنماها و نشانه های راه ، کار سختی باشد، بهمین دلیل ایرانیان با استفاده از هوش و استعداد خاص خودشان، با تلفیق هنر و معماری، ساختمانهایی زیبا دز گذرگاههای اصلی  همان دوران بنا میکردند تا یک نشان و راهنما، برای مسافران و کاروانیان و رهگذران باشند. این بناها امروزه بنام میل یا برج یا مناره معروف هستند، و اگر دقت کنید ، عمده آنها در بلندیهایی مثل تپه و کوه و نیزدر کنار جادههای قدیم، بنا نهاده شده اند.

میل رادکان در  ۷۴ کیلومتری شمال شهر مشهد و ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر چناران موجود است. ارتفاع برج رادکان به میزان ۲۵ متر ، بدنه استوانه ای و گنبد مخروطی شکل آن ، اثری تاریخی مربوط به قرن هفتم هجری میباشد. نمای خارجی این بنا دارای ارتفاع سه متر بصورت ۱۲ ضلعی ساخته شده است وبعد از آن تا زیر گنبد مذکور ۳۶ ترک یا نیم استوانه داشته و  داخل آن به شکل هشت ضلعی ساخته شده است.

تزئینات این بناری زیبا شامل آجرکاری و کاشی کاری می باشد و بر حاشیه گنبد و در بخش بالایی ستونها ، کتبیه ای زیبا با خط کوفی تعبیه شده است. این بنا دارای دو ورودی روبروی هم در یک قاعده ۱۲ ضلعی بوده و دارای ۱۲ دریچه مخروطی در زیر گنبد می باشد.

تحقیقات و بررسیهایی تخصصی که اخیراً انجام شده نشان داده که این برج نیز کاربردهای نجومی هم دارد.  

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید


 آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *