جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی + آرامگاه فردوسی

 

آرامگاه  فردوسی مشهد

آرامگاه حکیم الولقاسم فردوسی احیا کننده زبان فارسی ، از زیباترین بناهای مقبره ای ایران محسوب میشود که در شهر توش مشهد واقع است که معماران بزرگی برای طراحی بنای مقبره این حکیم بزرگ ایرانی طرحهای متنوعی را تقدیم کرده اند. این بنای ارزشمند در فاصله ۲۸ کیلومتری غرب روستای پاژ می باشد. این شاعر پرآوازه در خانواده‌ ای دهقان چشم به دنیا گشود. لازم به ذکر است که در عصر ساسانی ، دهقانان در طبقه‌ اشراف بحساب میامدند که از نظر اعتبار و ثروت در درجه بالایی دسته بندی میشدند.

حقایق آرامگاه فردوسی

– پیکر فردوسی را بدلیل شیعه بودنش، به قبرستان راه نمی دهند و به همین دلیل در باغ شخصی خویش  در شهر تابران توس دفن می گردد. 

–  ساختن اولین مقبره برای فردوسی بزرگ در مقدمه شاهنامه بایسنقری  به «ارسلان جاذب» نسبت شده است.

–  در حمله غزنویان به ان منطقه که صدسال بعد مرگ فردوسی رخ داد ، آن بنا پابرجا بود و آسیبی به ان وارد نشد. 

– در سال ۶۴۱ هجری قمری تصمیم به ویرانی آرامگاه این حکیم بزرگ توسط «امیر مغول» گرفته شد که تا بتواند از مصالح بکار رفته در آن ، در ساخت قلعه ای ، استفاده کند.

–  در رمان  حکومت «غازان خان» فردی بنام «امیر ایسن قتلغ» بنایی در نزدیکی مقبره فردوسی احداث کرد و خانقاهی را هم در کنارش ساخت ولی قبل از بپایان رسیدن ساخت این بنا ، امیر ایسن درگذشت.

–  تا نیمه دوم قرن هشتم، آرامگاه حکیم فردوسی در جوار مقبره محمد غزالی و در قسمت شرقی توس بود.

– عبیدالله خان ازبک در حمله ای که به خراسان داشت ، بعلت دشمنی خاصی که با شیعیان در وجودش بود، دستور داد تا آرامگاه فردوسی بزرگ را خراب و ویران کنند. 

–  خانیکوف، «پژوهشگر و کنسول روسیه» در بازدید از شهر توس، هیچ نام و نشانی از آرامگاه فردوسی ندید ؛ ولی با نگاهی به گزارش کرزن انگلیسی ، آرامگاه حکیم فردوسی تا حدود سال ۱۲۵۴ هجری شمسی به وضوح آشکار بوده ولی بعد آن، قبر را با گندمزاری روی آن را مخفی کردند. 

–  عبدالوهاب آصف الدوله (والی خراسان) که از طرف ناصرالدین‌شاه مامور جستجوی آرامگاه فردوسی شده بود، با راهنمایی های چند فرانسوی که از توس بازدید کرده بودند، موفق شد آرامگاه فردوسی را پیدا کنتد.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

 

آرامش و امنیت خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *