جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی + خانه ملک مشهد

خانه ملک مشهد

خانه ملک که بعنوان سرآمد خانه های تاریخی شهر مشهد محسوب میگردد، در گذشته محل سکونت حاج حسین ملک، مرد ثروتمند نیکوکار مشهدی بوده است. حاج حسین ملک را میتوان از ثروتمندان ایران، در یک قرن گذشته بحساب آورد چرا که دارایی او بینهایت بود.

حاج حسین ملک که در خانواده ای ثروتمند چشم به دنیا گشود، سال ها اجاره دار املاک و مستغلات آستان قدس رضوی بوده و چون از شمّ  اقتصادی خوبی داشت ، توانست از این راه ثروتهای کلان کسب کند.

مرحوم حاج حسین ملک در سال ۱۲۵۱ شمسی در تهران به دنیا امد و بعد از مدتی در محضر مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه ادمه تحصیل  داد. . او در سال ۱۲۸۴ شمسی در مشهد، اداره املاک پدرش را در دست می گیرد  و در سال ۱۳۱۶ شمسی نیز شروع به وقف اموال خود نمود. از جمله وقفهای مرحوم حاج حسین ملک میتوان به کتابخانه ملی ملک و نیز کتابخانه که تولیت آنرا به آستان قدس رضوی واگذار کرد و همچنین دو بیمارستان شامل بیمارستان رضوی واقع در چناران و بیمارستان سجادیه واقع در تربت جام ؛ که بیمارستان تربت جام تحویل شهرداری واگذار کرد، از وقف های به شمار انی مرد بزرگ بشمار می روند. مرحوم حاج حسین ملک در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی به هر فردی که فعالیت فرهنگی در مشهد داشت، ۵۱۰ متر زمین وقف می کرد که در مجموع ۲۰۰ هکتار زمین در این زمینه وقف نمود و در سال ۱۳۴۸ باغ وکیل آباد مشهد را وقف عامه مردم مشهد نمود و تولیت انرا به شهرداری مشهد واگذار کرد.

در زمانهای قدیم این بنا خیلی وسیعتر از مساحت امروزی آن بوده و آنچه در حال حاضر به عنوان خانه ملک شهرت باقی مانده ، بخش بیرونی آن خانه است. این بخش شامل دو طبقه بوده که دارای پذیرایی وسیع ، با سقف چوبی و منبت کاری ، شومینه زیبای گچبری ، در آن مشاهده میگردد. در این ملک، فقط نمونه حمامهای خصنوصی تاریخی مشهد، در محوطه حیاط و باغ خانه ملک، در زیر تلی از خاک مدفون گشته بود که با حفاریهای مربوطه ، به کلیه گمانه زنی های باستان شناسی،پایان داده شد. این حمام دارای  ۱۲۷ متر وسعت بوده و در زیرزمین با معماری خاص اسلامی تزئین گشته و دارای بخش های میانی در  گرمخانه ، سرویس بهداشتی ، نمازخانه ، آتش دان و همچنین محل انبار چوب و مواد سوختنی بوده است. 

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *