جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی + قدمگاه امام رضا (ع)

قدمگاه امام رضا (ع)

زیارتگاه قدمگاه امام رضا (ع) از مکانهای دیدنی نیسشابور بود که در ۲۴ کیلومتری شرق نیشابور واقع است. در این زیارتگاه قطعه ای از سنگ مربع سیاه مشاهده می شود که بر روی آن فرورفتگی از ردپای انسانی مشهود است. در حال حاضر این سنگ در داخل مقبره ، رو به سمت قبله و در ارتفاع یک متری از دیوار نصب شده است.  این اثر روی سنگ رد پای حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در طول سفر ایشان در این منطقه بوده است. ساختمان زیارتگاه مذکور در سال ۱۰۲۰ هجری قمری به دستور شاه عباس صفوی و بوسیله شیخ بهایی طراحی گردید. زیارتگاه قدمگاه ، بعنوان یکی از دیدنیهای نیشابور محسوب میگردد که در دسامبر سال ۱۳۱۴ در دفتر ثبت آثار ملی ایران ثبت شد.

جایگاه تاریخی قدمگاه امام رضا

اهمیت مذهبی و تاریخی قدمگاه فراتر از وجود چشمه ها و صخره ها می باشد. در منابع تاریخی شعیان ذکر شده که ، وقتی امام هشتم (ع) که از مدینه به مرو در حرکت بودند ، به نیشابور خراسان رسیدند، توقفی فرمودند و بعلت تجمع و حضور گسترده شیعیان در خراسان و نیشابور ، مورد استقبال عظیم مردمی قرار گرفتند. در این مکان بود که امام رضا (ع) مشهورترین احادیث شیعه را برای مردم قرائت نمودند در حالیکه تعداد بسیاری از کاتبان در حال ثبت فرمایشات ایشان بودند.

در واقع باید ذکر کرد که بزرگترین بنای یادبود سفر امام رضا (ع) به نیشابور ، قدمگاه امام رضا(ع) می باشد. در اینجا نیز چشمه ای هست که طبق روایات مذهبی ، بنا به دستور امام رضا(ع)  از زمین جوشید و آب آن بسیار دلپذیر می باشد. همچنین یک سنگ سیاه به عرض ۵۳ سانتیمتر بر روی دیوار نصب شده است که در آن فرورفتگی دو پا قابل مشاهده است.  عموم مردم اعتقاد دارند که امام رضا (ع) بر روی این سنگ ایستاده بود و ردپایش بر روی آن سنگ حک شده است ، اما واقعیت امراین است که عاشقان و دلسوختگان آن امام، بیاد عبور ایشان از نیشابور ، این نقش را بر روی سنگ تراشیدند. 

باغ قدمگاه نیشابور

در باغ قدمگاه امام رضا نیشابورین ، بوسیله دو قنات آبیاری میگردد. در زمان ساخت ینای مذکور ، سیستم آبرسانی خاصی تعبیه نشده بود چون رودخانه ها و نهرهای زیادی در آن مکان وجود داشتند ، نیاز به آبیاری مصنوعی نبود.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *