جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی + سد شیرین دره

سده شیرین دره

سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد،واقع است . بین شهرستان مانه و سملقان دریاچه‌ای زیبا و باشکوه رخ نمایی میکند که پشت سدی بنام شیرین دره می باشد.  این سد از بزرگترین و زیباترین سدهای استان خراسان شمالی بوده که روی رودخانه شیرین دره بنا گشته است. اهداف مختلفی در ساخت این سد مورد نظر بوده که بشرح زیر خلاصه میگردد:

– کنترل و مهار سیلابهای سطحی 

– تامین آب شرب و آب آشامیدنی مورد نیاز مردم شهر بجنورد

– تامین آب مورد نیاز صنایع  و زمینهای کشاورزی منطقه

فرآیند اجرایی ساخت این سد در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی آغاز شد و در فروردین ماه ۱۳۸۴ به اتمام رسید.  دریاچه  این سد مکانی بسیار جالب و دیدنی قرار گرفته است که دارای جاذبه های زیادی برای مسافران و گردشگران ، دارد و در طی سال تعداد زیادی از مسافران و گردشگران را به خود جلب میکند و طبیعت دوستان مهمان این منطقه در این دریاچه به تفریح و سرگمیهای متنوعی از قبیل شنا و ماهیگیری و قایقرانی می پردازند.

مشخصات سد شیرین دره

سد شیرین دره  که یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی مانه و سملقان است و با حجم ابی در حدودو ۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار  مترمکعب آب ، رتبه اولین و بزرگترین سد استان خراسان شمالی محسوب میگردد. این سد از بستر رودخانه دارای ارتفاعی معادل  ۶۳ متر می باشد. علیرغم اینکه هنوز یک دهه از بهره برداری از سد مذکور نگذشته ، این سد بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهر بجنورد ، خود را مطرح کرده و در میان گردشگران بعنوان هدفی ایده آل برای گرشگری انان مطرح می باشد و از جاذبه های طبیعی مانه و سلمقان محسوب می شود. ولی عمده کارشناسان و صاحب نظران ابراز نگرانی خود را در خصوص کاهش وعمر مفید این سد ، مطرح کرده اند و علت این نگرانی را حجم رسوب گذاری و انباشت گل و لای در کف مخزن این دریاچه، مطرح میکنند.

طبق بررسیهای بعمل امده مسئولان این موضوع اعتقاد دارند که در حال حاضر اطلاعات دقیقی از حجم میزان رسوب رسوب پشت این سد در دسترس نیست اما تاکید زیادی می نمایند که میزان رسوب خیلی بیشتر از میزان پیش بینی شده در هنگام ساخت این سد بوده است. موضوع انباشت بیش از حد رسوب گل و لای به این سبب مهم است که حجم زیاد از حد رسوبات باعث می شودت که مزه آب آشامیدنی نیز تغییر نماید و این مساله عواقب خیلی بدی را به شکل بازتابهای اجتماعی و سیاسی دارد.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:      شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *