جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی – قلعه جلال الدین

قلعه جلال الدین

قلعه جلال الدین گرمه از دیدینیهای پر جذبه استان خراسان شمالی محسوب میگردد. این قلعه در بخش جاجرم و درجنوب بجنورد، در بالای کوه مرتفعی واقع می باشد و اطراف آن دشت هایی وسیع زیبا قرار دارند. در نگاه اول ، این قلعه شبیه به یک کاروانسرا به نظر میرسد که شاید چیز چندان جالب و جذابی در ان نباشد و فقط در حد یک محل سکونتگاه موفتی و بین راهی می توانند باشد، ولی شاید برای آنان که نکته سنج باشند  این سوال بوجود یماید که چرا این کاروانسرا در بالای کوه که از هر طرف با شیب تند به دشت محدود میشود ، ساخته شده؟ که در ادامه ضمن ارائه توضیحات لازم ، پاسخ مناسب به این سواول خوب شما را درج خواهیم کرد.

تاریخچه قلعه جلال الدین

عموم  کارشناسان و محققان تاریخی ، اعتقاد دارند که قلعه مذکور به دستور سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه ساخته شد. در ان هنگام که مغولها قصد حمله به ایران را داشتند، این قلعه برای مقابله با مغولها و اقوام مهاجم احتمالی ساخته شد. طبق کتابها و منابع تاریخی جلال الدین ، پسر خوارزمشاه بوده ، بدین گونه که جلال الدین به‌ غزنه رفته و بعد از انجام جنگهای پی در پی و کسب پیروزیهای متوالی ، در نبرد با چنگیز‌خان مغول در سواحل رود سند ، مغلوب گشت و متواری شد و تا پنجاب و سند ، امپراتوری کم دوامی را تاسیس کرد. ولی باید گفت که متاسفانه فرار سرگذشت جلال الدین ، منجر به ‌اولین حمله‌ مغول ها به هندوستان شد . ولی جلال‌الدین پس از دو سال سکونت در هندوستات ، بامید تجدید بنای امپراتوری به ایران برگشت و بعد از ده سال پرتلاطم که حملات مختلفی را تدرک دیده بود از جمله لشکرکشی به عراق و حمله به قفقاز، در نهایت در سال ۶۲۸ قمری در کردستان در هنگامیکه در حال فرار از دست مغولان بود،  کشته شد.

معماری قلعه

طرح کلی این بنای تاریخی شش‌ ضلعی بوده که در هر طرف آن یک برج دایره ای شکل موجود است که ارتفاع آنها  ۱۵ متر می باشد. در هر برج قلعه ، خمره های بزرگی تعبیه شده که در هنگام لزوم ، آذوقه‌ افراد قلعه رادر ان ذخیره می نمودند. سنگهایی که در نمای خارجی بنا استفاده گشته، صاف بوده و باتوجه به سفالینه هایی که از محوطه قلعه پیدا شد، تاریخچه‌ی ساخت قلعه را بین قرنهای ششم تا هفتم هجری میدانند.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *