جاذبه های گردشگری استان گلستان + دشت حلقه

شهر تاریخی دشت حلقه

ناحیه دشت گرگان را براساس منابع تاریخی و تحقیقات باستانشناسی انجام شده ،  از قدیم الایام از حوزه های درخشان تمدن قبل از تاریخ محسوب میگردید.

در عصر  هخامنشیان گرگان از ایالات خیلی مهمی بحساب میامد ، و همواره فرماندار این شهر از افراد معروف خانواده سلطنتی انتخاب میگردید. پس از اینکه اشکانیان در شمال خراسان مسقتر شدند تمامی مناطق شمال شرقی ایران از قبیل گرگان جزو مناطق سکونی آنها بحساب گردید. 

پیش از قرن سوم میلادی ، سلسله اشکانیان جنگی را علیه جانشینان اسکندر شروع کردند، و بعد تصرف کلیه مناطق ایران ، دولتی بزرگ و مقتدر تشکیل دادند ، که مدت پانصد سال در این سرزمین حکومت خود را مستقر کردند ، ولی  از آنجایی که مرکز اصلی قدرت اشکانیان در مناطق شمالی خراسان و گرگان بوده ، به همین دلیل پادشاهان این سلسله همیشه به این منطقه که سرزمین نیاکان خود می پنداشتند،  علاقه ی زیادی داشتند.

در کاوش ها و یافته های باستانشناسی کشف شد که یکی از شهرهای معروف اشکانیان، همین شهر تاریخی دشت حلقه بوده است و شهرهای دیگری به نام نسا ( nisa ) و مرو ( Merv ) از شهرهای مورد توجه اشکانیان محسوب می گردید. تلاشها و کوشش های صد ساله محققان و کاوشگران در خصوص شهرهای فوق باعث پیدا شدن شهرهای دیگری مانند سایکس ( Sykes ) و شهر دارا ( Dara ) در نزدیکی آزادشهر و صد دروازه در نزدیکی رود گرگان ، کشف گردید.

در عصر ساسانیان ، علت تاسسات زیادی را برای جلوگیری از هجوم های دشمنان ، بنا نهادند ( با توجه به شرایط مکانی و نیز موقعیت سوق الجیشی دو شهر گبری قلعه و نیز شهر دشت حلقه  در دشت گرگان  در زمان اشکانی )  احتمال زیادی میرود که  که این دوشهر در زمان شاهان اولیه اشکانی ابنا نهاده شده باشند و در دوره های بعدی، بویژه در زمان ساسانیان ، تغییرات زیادی در آنها بوجود آمده باشد. شهرهای « دشت حلقه » و گبری قلعه » از نظر زیادی  از جمله قرار گرفتن آکروپل و نیز دیوارهای داخلی و خارجی و همچنین خندق ، شباهت زیادی به همدیگر دارند، و احتمالا دارد  “گبری قلعه” قبل از دشت حلقه تحت عنوان دژ و قلعه ای نظامی بنا نهاده شده باشد ، و پس از مدتی کوتاه با افزایش قدرت سلسله اشکانی و لزوم احداث شهری عظیم ، در اوایل سلسله اشکانیان ، شهری بزرگ بنام دشت حلقه را ساختند.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *