جاذبه های گردشگری استان خراسان + حسینیه جاجرمی‌

حسینیه جاجرمی‌

حسینیه جاجرمی از مناطق دیدنی شهر بجنورد و بناهای تاریخی سالهای آخر سلطنت قاجار است. با توجه به کتیبه ای که وجود دارد ، در سال ۱۳۲۵ هجری قمری بانی ساخت بنا ، استاد غلامرضا بنا یزدی می باشد. این بنا در بخش مرکزی شهر بجنورد و در محدوده بافت تاریخی این شهر ، در قسمت جاجرمی ها بنا نهاده شده است. در قدیم، مردم بجنورد و بویژه جاجرمی ها از این بنا برای عزاداری شبهای محرم بکارگیری میکردند. این بنا از جهت تاریخی و مذهبی جایگاه بسیار بالایی داشته و بهمین دلیل به مرمت و بازسازی نیاز دارد.  مالک این حسینیه در آن زندگی می‌کرده و بعدها بصورت وقف ، تبدیل به حسینیه شده و در اختیار عموم قرار داده شد.

این ساختمان دارای وسعتی به میزان ۶۰۰ متر مربع بوده و دارای طرح مربعی شکل می باشد. این بنا در ضلع شرقی و غربی دارای  ۲ طبقه می باشد ، طاقهایی که در ساختمان استفاده شده، بطور کلی از سه نوع هلالی ساده و هلالی کلیل و نیز هلالی قوس تیزه‌دار می باشد.  طبقه همکف این بنا قدیمیتر از طبقه بالا می باشد و بنظر میرسد که دارای کاربری مسکونی بود. طبقه فوقانی این بنا که از نظر سازه‌ای منطبق بر طبقه همکف نمی باشد،  محل برگزاری مراسم مذهبی بود. پوششهای به بکار رفته در این بنا از انواع پوششهای تخت و پوششهای طاقی می باشند.

پوششی که بیشتر در طبقه همکف مورد استفاده قرار گرفته پوشش قمی پوش میباشد ، که در برابر نیروهای عمودی، از مقاومت مناسبی خوبی برخوردار است. چیدمان آجرهای این بنا هم ترکیبی از آجرهای رومی و آجرهای صدفی می باشد. طاق آهنگ یا طاق گهواره ای از دیگر پوشش هایی است که در  این طبقه استفاده شده است

این بنا نمونه‌ بارزی از معماریهای سنتی “حیاط مرکزی” می باشد، که نوعی معماری درونگرا بحساب میاید که همه در و پنجره ها و نورگیرهای بنا بسمت حیاط باز میگردند. این نوع معماری در بجنورد چندان رایج نیست و بیشتر در مناطق خشک و کویری برای آن اهمیت قائل می شوند. این حسینیه در ماههای محرم و صفر دارای بیشترین جمعیت در خودر می باشد که دستداران اهل بیت و عاشقان امام حسین (ع) در ده روز اول ماه محرم اقدام به برگزاری مراسم عزاداری می نمایند، که به نوبه خود یکی از زیباترین و پرشکوه ترین مراسم عزارداری کشور می باشد.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *