جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی + مسجد خسرو شیر

مسجد خسرو شیر سبزوار

مسجد خسرو شیر سبزوار از زیباترین معماریهای عصر ایلخانیان محسوب میگردد. درحال حاضر چیز قابل توجهی از بقایای این مسجد زیبا باقی نمانده است ، ولی همان مقدار که مانده ، آنقدر زیبا و چشم نواز است که هر بیننده ای را به تعجب وا می دارد. ظواهر و جلوه های فنی ، فرهنگی و زیباییهای ناشی از اندیشه های هنری بکار در رفته در مسجد خسرو شیر دارای همان صلابت و ویژگیهایی است که در گنبد سلطانیه استفاده شده است، بطوریکه میتوان مقایسه یکسانی بین این دو اثر هنری انجام داد.

معماری بنا

ایوان بنا رو به شمال بوده و شبستانهای مسجد در ۲ طرف آن قرار داشته اند.  هر ضلع این ایوان دارای ۲ ورودی می باشد که به شبستانهای اطراف مسجد ختم میشدند. نوع پوشش ایوان بطور کلی ناپدید شده و درحال حاضر تنها در ۲ محل، یکی در سردرب ایوان و آن دیگری در بخش عقبی ، بقایای ۲ تویزه که به صورت باندهای به جلو آمده ، گچبری و تزئینات آن به چشم می خورد. این گچبریها واقعاً در نوع خود بینظیر هستند بنحو هنرمندانه ای آیاتی از قرآن را با خطوط زیبای کشیده به صورت چند ضلعی و دایره وار تزئین نموده است.

در خصوص نمای بیرونی ایوان باید گفت که نمای بیرونی با دیوارهای جانبی خویش به وسیله  ۳ ردیف آجر برجسته بصورت ۳ طاق نمای عمودی بصورت سرتاسری شکل گرفته و طاق نماهای ردیف آخر، قاب تزئینی قوس ایوان را شکیل می داد. قوس ایوان بر روی ۲ ستون مرتفع  با تزئیناتی گچبری شده احداث شده که قسمتهای پایینتی این ستونها فرسایش و تخریب شده است و در قسمت‌ های میانی بصورت دایره ای شکل با نقش و نگارهای کنده‌کاری شده روی گچ ، شامل ستاره های هشت پر و شانزده پر تزئین شده است. تزئینات منشوری در قسمتهای بالاتردیده میشود که این نقش و نگارهای کنده کاری شده بصورت ۷ و ۸ قابل مشاهده است و بالای این ستونها یک سرستون تزئینی گچبری شده با نقش و نگار ستاره ای شکل کوچکتر قرار میگیرد که پاکار قوس ایوان این بنا را شکل میدهد. 

در تاریخ بیهقی، صفحه ۴۳ اینگونه ذکر شده:  «پسر ابن ساسویه، یزدخسرو بود که خسروشیر جوین و خسروآباد بیهق و خسروجرد بنا کرده است».

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *