جاذبه های گردشگری استان مازندران + دشت ناز ساری

دشت ناز :

دشت ناز با داشتن بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی ، در وسط جنگل های هیرکانی و در مرکز کوهستان بستری منحصر‌ بفرد و استثنایی بوده و پناهگاه مناسبی برای گونه های مختلف جانوری محسوب میگردد. شهرت بیشتر دشت ناز بواسطه حضور گونه ای نادر از گوزن بنام ” گوزن زرد ” می باشد . پناهگاه دشت ناز ساری تحت حفاظت بوده و زیر نظر سازمان محیط‌ زیست محافظت می شود و تردد به این مناطق بخاطر  اکوسیستم خاص خود، نیاز به دریافت مجوز از سازمان محیط زیست است. 

گوزن زرد ایرانی از شوکا بزرگتر بوده و از مرال نیز کوچکتر می باشد ؛ اما در برخی از ویژگیها بیشتر به شوکا و مرال شباهت زیادی دارد. شاخ این گونه گوزنها معمولاً بین ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر و شاخه های انشعی آن بین ۷ تا ۲۰ سانتیمتر خواهد رسید که میتوان از روی آن شاخها ، به میزان سن و سال و عمر آن گوزنها پی برد.بطور معمول در فصل زمستان شاخ گوزن زرد ایرانی میافتد ولی فوری شاخ جانور ، شروع به رویش مجدد مینماید.

برای تشخیص گونه گوزن زرد ایرانی میتوان از روی خال‌های سفید روی پهلو و نیز پشت جانور از سایر گوزنهای بومی ایران،کمک گرفت چون گوزنهای بومی همچون شوکا و مرال دارای این خالهای سفید در پشت و پهلو نیستند. اینگونه گوزنها در فصل تابستان موهای خیلی کوتاهی داشته و رنگ پوست آنها زرد تا نارنجی متمایل به قرمز بوده که خالهای آن واضحتر می شوند، ولی در فصل زمستان موی جانور بیشتر بوده و طول موهای گوزن زرد ایرانی بلندتر شده و رنگ پوستش برنگ خاکستری نزدیک شده و  خالهای این حیوان ، تقریبا محو میگردد. 

مساحت پناهگاه دشت ناز ساری در حدود ۵۶ هکتار از شمال شرقی شهر ساری می باشد. این پناهگاه واقع در شهرستان میاندرود و جاده منتهی به دریا است. محدوده های پناهگاه حیات وحشی دشت ناز ، در زمان پهلوی بخشی از دارایی های شخصی رضا شاه بوده است. بعد از فوت رضا شاه ، فرزندش محمد رضا پهلوی ، این منطقه را توسعه بخشید ، تاریخچه تاسیس پناهگاه حیوانات و نیز زمان فرودگاه دشت ناز بهمان دوران میرسد.

پناهگاه دشت ناز ساری از سال ۱۳۴۶ بعنوان منطقه حفاظت شده و از سال ۱۳۵۴، تحت عنوان پناهگاه حیوانات به ثبت رسید. این پناهگاه در ۲۹ کیلومتری (۳۰ دقیقه)ّ قسمت شمال شهر ساری و ۱۱٫۵ کیلومتری (۲۰ دقیقه) منطقه فرودگاه بین‌ المللی ساری قرار گرفته است. پناهگاه دشت ناز ساری در فاصله ۳۰۹ کیلومتری (چهار ساعت و ۴۰ دقیقه) از استان تهران واقع شده است.

مسیر دسترسی به پناهگاه دشت ناز ساری

در صورتیکه قصد دارید برای رفتن به شهر ناز از مبدا تهران ، سفر کنید ، کافیست از تهران بسمت ساری حرکت کنید . برای رفتن به ساری می‌توان از راه جاده هراز به فیروزکوه بسمت مازندران استفاده کنید .

آدرس پناهگاه حیات وحش دشت ناز: مازندران، ساری، جاده پنبه چوله، شهر نکا، روستای اسلام‌آباد، شهریار‌کنده، پناهگاه حیات وحش دشت ناز 

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو این لینک را کلیک کنید

 

امنیت و آرامش خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید: شرکت سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۳۶۴ – ۰۲۶      ۳۲۸۲۷۲۶۵ – ۰۲۶      ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *