جاذبه های گرشگری استان مازندران +مرداب هسل

مرداب هسل

مرداب هسل که با نام تالاب کَنّیچال هم شناخته میشود از جاذبه‌ های  شگفت‌انگیز مازندران می باشد. سطح این مرداب به قطر نیم‌ سانتیمتر با جلبک پوشیده شده و در فصول‌ مختلف سال به رنگهای مختلف سبز و صورتی و قرمز قابل رویت است. این مرداب در نزدیکی‌ روستاهای سرسبز و تماشایی طلاجو و سینوا و در دل جنگل مشل واقع شده است.

آب مرداب هسل از زیر و مرکز کانونی آن میجوشد ، هیچ رود یا جویباری به آن وصل نیست. در زیردست تالاب، چشمه‌ای از زیر درختی قدیمی و کهنسال میجوشد و در واقع این چشمه ، چشمه اصلی زیرآب هسل بحساب میاید. در سمت شرقی مرداب شیاری هست که هنگامی که بندرت آب سر ریز مینماید ، از آن شیار بسمت دره چالوس ، رود سرازیر میگردد. پرحجم‌ ترین آب در مرداب هسل ، از ریزش بارانهای فصلی و موسمی می باشد ، که در نیمه دوم پاییز شروع میشود و بطور معمول تا اواسط بهار ادامه دارد. این مرداب در بعضی از سالها کم آب میگردد و  آب آن تاکف فرونشست میکند.

زندگی ساکن را میتوانید در مرداب هسل مشاهده کنید و احساس میکنید که زمان از تحرک باز ایستاده و در حال آرامش و سکون است.  در این مرداب هیچ تحرک و موجی از حرکت آب را نمی توانید ببینید و سطح آن باندازه نیم سانتیمتر با جلبکهای مختلف پوشیده شده است و هیچ جای ترک و درز و شکافی در سطح ان وجود ندارد. این جلبکها در بخشهایی که زیر سایه درختان قرار میگیرند، به رنگ سبز قابل مشاهده هستند و هرچه به کانون مرکز نزدیکتر میگردند، نارنجی شده در آخر در برابر نور خوشید نیز به رنگ سرخ روشن خود را به نمایش میگذارند. 

پوشش گیاهی و جانوری مرداب هسل

مرداب هسل در گذشته زیستگاه جانوران و حیوانات متنوعی بود؛ ولی امروزه با بهم خوردن اکوسیستم مردابی ، دیگر از آن گونه های قبلی ، خبری نیست یا خیلی کمتر شده اند ، جانورانی مانند: لاک پشت‌ ، وزغ‌ و زالوها از جمله جاندارانی بودند که در مرداب  هسل زندگی می‌کردند ؛ ولی اکنون از حضور انها در مرداب مذکور خبری نیست یا اینکه کمتر به چشم می‌خورد. در مرداب هسل مرداب ماهی وجود ندارد ولی زیستگاه ایده آلی برای دوزیستان محسوب میشود. لازم به ذکر است که این محل در گذشته آبشخور حیواناتی مثل یوزپلنگ و پلنگ بود.

آدرس مرداب هسل

این مرداب در ۱۰ کیلومتری چالوس استان مازندران واقع شده است.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو این لینک را کلیک کنید

امنیت و آرامش خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید: شرکت سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۳۶۴ – ۰۲۶      ۳۲۸۲۷۲۶۵ – ۰۲۶      ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *