جاذبه های گردشگری استان گلستان + مسجد جامع گرگان

 

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان از بناهای بجا مانده از دنوران سلجوقیان می باشد که در بازار سنتی و قدیمی نعلبندان شهر گرگان واقع شده است و بوسیله معمارانی از شهر ترکمن بنا نهاده شده است. این مسجد از یک حیاط بزرگ مرکزی که به شکل چهار ایوانی بوده و دارای چهار شبستان است ، تشکیل شده که از تزئینات معماری خاص عصر سلجوقی در زیباسازی آن مسجد ، بکارگرفته شده است. ترکیبی از آجر و کاشی و نیز کاشیهای هفت‌رنگ و همچنین مناره ای  آجری باخط‌اطی های  کوفی که خاص دوران سلجوقی می باشد ، از تزئینات معماری هستند که در ساخت و احداث این مسجد زیبا استفاده شده است.

بخشهای تاریخی و شبستان‎های جامع گرگان در دوره های مختلف از قبیل تیموریان، صفویه و افشاریه مرمت و نوسازی گردیده است و در حال حاضر تعدادی از سنگ نوشته ها در ایوان غربی موجود است که شاهد این ادعا می باشد.

این مسجد دارای ۱۲۰۰ سال قدمت بوده و کتیبه‌های به خط کوفی روی مناره آن شاهدی ازا ین موضوع است. لازم به ذکر است که روی منبر چوبی این مسجد تاریخ  ۸۵۹ هجری قمری به قابل مشاهده می باشد. از مشخص ترین بارزه خصوصیاتی این مسجد مناره تاریخی آن می باشد.

میتوان دستورهای تاریخی متعددی روی سنگ ها در شبستان غربی این مسجد مشاهده نمود. در یکی از این کتیبه‌ ها جمله حک شده زیر را میتوان مشاهده کرد «تعمیر مسجد جامع از سوی محمد حسین خان قاجار بیگلر بیکی دارالمومنین استراباد در پادشاهی نادرشاه افشار به سال ‎ ۱۱۵۷ هجری قمری». همچنین در یکی دیگر از در کتبیه های موجود ، جمله زیر بصورت نوشته شده به چشم میخورد «سه دانگ از حمام قاضی و مصرف وجه اجاره آن برای روشنایی مسجد جامع از سوی محمد حسین خان قاجار بیگلر بیکی استراباد و نیز تعمیر مسجد توسط حاجی قربان آقاناظر».

فقط یک بخش از مسجد جامع گرگان یادگاری از معماری سلجوقیان است که آن هم “مناره مسجد” می باشد که از آجر تشکیل شده و به خط کوفی در آن نوشته هایی درج شده است.

شکل استوانه ای مناره که با آجر ساخته شده ، دارای جایگاهی در بالای آن است که موذن می تواند در در آنجا ایستاده و اقامه اذان نماید. این مناره دارای کتیبه ای است که بزبان پهلوی و کوفی روی آن مواردی درج شده است. بالای این متن کوفی ، با آجرهای زیبایی تزئین گشته که دور تا دور مناره بشکل نواری تکراری قابل مشاهده است. 

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *