جاذبه های گردشگری استان گیلان + مجموعه شهرداری رشت

 

مجموعه میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت در اوایل سلطنت رضا شاه پهلوی (۱۳۰۴-۱۳۲۰) احداث گردید و مجموعه های متنوعی در ان بنا ساخته شده است که عبارتند از: شامل کاخ شهرداری و موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران محسوب میشود. ساختمان شهرداری و برج ساعت آن ، نمادی اساسی از شهر زیبای رشت است. این بنا در سال ۱۳۶۹ هنگام وقوع زلزله مهیب و ویرانگر منجیل دچار آسیب دیدگی جدی شد ولی چندی بعد توسط روبرت واهانیان ، بصورت سابق ، بازسازی و مرمت شد.

بخشهای مجموعه میدان شهرداری رشت

کاخ شهرداری رشت

شهرداری رشت یک نهاد عمومی بوده ولی غیردولتی می باشد که در شهر رشت تاسیس گردید. این مجموعه شهرداری پس از شکل گیری مشروطه در ایران و بعد از تصویب قانون بلدیه در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی بطور رسمی تاسیس شد و در زمره اولین بلدیه های رسمی ایران قرار دارد. شاید ندانید که تا قبل تصویب قانون بلدیه ، اداره شهر بعهده انجمن بلدیه رشت بوده است.

این بنای زیبا در بین سال های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ هجری شمسی به دستور و امریه اداره‌ بلدیه رشت ، در ضلع غربی میدان شهرداری و با الهام از معماری زیبای سن پترزبورگ توسط آرتم سرداراف ، معمار ارمنی-آلمانی مقیم رشت طراحی و بنا نهاده شد. از آن مقطع  تاکنون این بنا بعنوان ساختمان شهرداری رشت بکارگیری شده است. امروزه با تقسیم شهر رشت به مناطق پنجگانه ، این بنا تحت عنوان شهرداری مرکزی شهر رشت مورد استفاده قرار میگیرد. 

مقبره‌ ابوجعفر

زمین و محوطه ساختمان بلدیه رشت قبل از پیش از ساخت عمارت مذکور فقط یک تپه بود. روی این تپه نیز بقعه‌ای به نام آقا سیدبزرگواری بنم سید ابوجعفر وجود داشت که این بقعه پس از ساخت عمارت، به حیاط عمارت شهرداری منتقل گردید.

هتل ایران

هتل ایران مربوط به عصر پهلوی بوده و در ضلع شمالی ساختمان شهرداری وجود دارد. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌ ثبت ۳۴۹۹ تحت عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسید.

کتابخانه ملی رشت

اولین کتابخانه ملی در ایران کتابخانه ملی رشت می باشد که در ورودی خیابان علم الهدی جنب ساختمان شهرداری رشت واقع شده است.  این مجموعه در سال ۱۳۱۳ ایجاد شد و درحال حاضر دارای بیش از  ۱۵۰ هزار جلد کتابهای چاپی و ۱۷۵۰ جلد کتب خطی می باشد. 

اداره پست میدان شهرداری رشت

اداره پست میدان شهرداری رشت واقع در ضلع شمالی  می باشد.  این بنای زیبا هم بین سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۲ ساخته گردید و در سال ۱۳۷۹، در فهرست آثار ملی کشور ایران ثبت شد.

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو این لینک را کلیک کنید.

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *