جاذبه های گردشگری استان گیلان + ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان که از مناطق تالش محسوب میگردد در زبان تالشی به نام سووتون معروف است. این ییلاق منطقه ای بسیار زیبا و توریستی در شمال غرب شهرستان تالش می باشد. ییلاق سوباتان پوشیده از چمنزار و گلزار و مملو از چشمه‌های آب گوارا و دام ها و اسب هایی میباشد که درحال چرا می باشند. حتی تصور دیدن منظره بی همتایی از کلبه‌های قدیمی با پنجره های چوبی‌ در منطقه ای بکر در کشور ایران، شاید دور از ذهن باشد ولی در این روستا از روشنایی الکتریسته و دکل برق و آنتهای موبایل و تلفن و آلودگیهای صوتی خبری نیست. سفر به این ییلاق خوش‌ آب و هوا  در طول فصول بهار و تابستان، از بهترین مقاصد گردشگری استان گیلان محسوب میشود.

ارتفاع سوباتان از سطح دریا به میزان ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ مترمی باشد،  بهمین دلیل ، سوز و سرمای زمستان‌های این منطقه بسیار خطرناک است و حتی در فصل تابستان هم در برخی نقاط مرتفع این ییلاق ، هنوز لکه‌های برف بجا مانده از زمستان به چشم میخورد. شهرت این روستا به دشت های شقایقش ان می باشد.

وجه تسمیه سوباتان روایتی است که میگوید که در زبان تالشی «سو» به معنی «گلپر» و «وتون» به معنی «روییدن» میباشد و از آنجاییکه  گلپر در قسمت‌های مختلف این ییلاق به وقور یافت میشود ، به نام  «سووتون» مشهور شده است  که در اثر مرور زمان به سوباتان تغییر نام پیدا کرده است. ولی برخی روایات دیگر حاکی از این است که در زبان ترکی «سو» به معنی آب بوده و «باتان» به معنی محل فرو رفتن می باشد، بنابراین سوباتان ، به معنی محل فرو رفتن آب می باشد. در سوباتان چشمه‌ای وجود دارد که آب آن بعد از جوشیدن از زمین ، مجدداً به دل خاک برمیگردد.

منطقه ییلاقی سوباتان قاقد برق و گاز است و کماکان صدها خانوار دامدار و عشایر بشکل سنتی در سیاه چادرها و نیز خانه‌های گاه گلی و چوبی خودشان امرار معاش میکنند. از جذابیتهای مهم این ییلاق ، خانه های چوبی از بافت سنتی ‌سوباتان می باشد که به زیبایی های این طبیعت بی نظیر می افزاید مضاف براینکه کوه‌های سرسبز بلند و سربه فلک کشیده سوبانان زیبایی و سرسبزی منطقه را چندبرابر می کند.  گورستان های زیادی از هزاران سال در این منطقه وجود دارد که نشان دهنده تاریخ و تمدن کهن این سرزمین می باشد.

برای اقامت در سوباتان باید خانه‌های محلی اجاره نمایید ؛ هرچند که بیشتر گردشگران، این منطقه را برای کمپینگ در طبیعت برمیگزینند و با تجهیزات کامل رهسپار این منطقه ییلاقی می گردند.

جاهای دیدنی ییلاق سوباتان

دریاچه نئور

چشمه‌های آب طبیعی سوباتان

ییلاق شکردشت

آبشار ورزان

پارک جنگلی آلچالق

غار گنج‌ خانه

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

 

 

آرامش و امنیت خاطر را با ما در کنار خود تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          

ساعات پاسخگویی: ۸ صبح تا ۸  شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *