گیاهان دارویی + قره قات

 

گیاه قره قات

قره قات یا قارا قات میوه جنگلی بوده که بومی کشورهای اروپای غربی و شمال کشورهای ایتالیا ، اسپانیا ، لهستان و پرتغال می باشد. قره قات در جنگل های مناطق ارسباران ، مخصوصا جنگلهای اطراف روستای عباس آباد ، به مقدار فراوانی به چشم میخورد. اندازه و ارتفاع بوته قره قات به یک تا یک و نیم متر میرسد و گاها به دو متر هم خواهد رسید. شکوفه های این گیاه بعلت رنگ زرد مایل به سبز خود تا حد زیادی قابل مشاهده نمی باشد.

میوه های این گیاه در خوشه های آویخته به منصه ظهور میرسند. هر خوشه بین سه تا ده میوه قرمز رنگ شفاف با قطر هشت تا دوازده میلیمتر می باشد. هر درختچه این گیاه بین سه تا چهار کیلوگرم در سال میوه میدهد . میوه این گیاه در مرداد ماه قابل چیدن است.
ترش مزه بودن طعم میوه قره قات از مشخصه های اصلی این گیاه است . این گیاه در کشورهای اروپایی برای تولید مربّاهای  گرانقیمت بکارگیری می شود.  علی رغم اینکه کاشت و نگهداری قره قات زیاد مشکل نمی باشد،این گیاه حتی در اروپا نیز از زمره گیاهان نادر محسوب میگردد. نوع عرضه این گیاه در عطاریهای کشور عزیزمان بصورت  خشک شده می باشد.

خواص درمانی
از دم کرده میوه قره قات برای رقیق کردن خون استفاده میگردد، و اعتقاد عموم بر آن است که خوردن میوه  قره قات از بروز سکته قلبی جلوگیری میکند.

ترکیبات مهم این میوه جنگلی:

هر دانه میوه قره قات از حدود ۸۸ درصد آب تشکیل شده است. بقیه مواد متشکل این میوه شامل آنتوسیانین که در میوه های تازه بین یک تا بیست و پنج درصد وجود دارد. در عصاره غلیظ شده ی این میوه نیز بیست و پنج درصد از عنصر فوق مشاهده میشود.

در عمده موارد این آنتوسیانین ها بشکل گلوکزید بوده و تنها مقدار کمی از این عنصر در طبیعت بوده و مقدار آن در این گیاه به صورت آزاد وجود دارد. حدود پانزده آنتوسیانوزید که از اجزای فعال گیاه هستند در این گونه از قره قات شناسایی شده است، بعضی گیاهان دیگر از جمله گونه های دیگر قره قات، Ribes nigrum و انگور دارای آنتوسیانین های مشابهی می باشند . میوه ی هر سه گیاه فوق الذکر در اروپا به صورت دارویی استفاده میگردد.

از دیگر ترکیبات قره قات میتوان به عناصر زیر نام برد:

تانن ها (که عمدتا از نوع کاتشول می باشند)، تری ترپنوئیدها، کربوهیدرات (حدود ۱۰ درصد) مقداری پروتئین ، فیبر ، اسید های آسکوربیک (حدوداً بین ۲ تا ۱۰ میلی گرم در صد گرم) ، سیتریک ، مالیک ، کینیک و مقدار نسبتاً کمی بنزوئیک و گلوکورونیک ، گلوکزید لیپتوزین ، مقداری آلکالوئید ، پکتین و فلاونوئیدها می باشند.

موارد منع مصرف قره قات

  • مصرف آن برای افراد ی که از بیماری سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا رنج میبرند کاملا ممنوع است و این افراد باید از مصرف بیش از حد این گیاه خودداری نمایند.

  • خوردن این گیاه بصورت همزمان با عناصر دیگری از قبیل: املاح آهن، ژلاتین و آلبومین به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

 

امنیت را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید: شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر
تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶       ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶        ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *