جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی + پارک ملی ساریگل

پارک ملی ساریگل

امروزه پارک ملی ساریگل  یکی از مناطق شاخصی محسوب میگردد که نه تنها فقط برای استان خراسان شمالی ، بلکه برای کل کشور دارای اهمیت بسزایی دارد. از اصلی ترین جاذبه های طبیعی این منطقه می‌توان به آبشار ایزی، رودخانه و نیز دره اردغان و همچنین روستای سرچشمه و چشم‌انداز پشت سد اسفراین نام برد. 

سالانه در این منطقه بارشهای خیلی خوبی انجام میشود، مخصوصا در فصل زمستان که بصورت بارش برف می باشد.  این منطقه علاوه بر فراوانی چشمه هایی ، توزیع این چشمه ها از وضعیت  نسبتا خوبی برخوردارند، تعدادی از درهها ی این منطقه دارای جریان دائمی هستند که حجم آب در آنها متغیر می باشد. این منطقه علاوه بر اینکه دارای تنوع گونه های زیستی گیاهی و جانوری را بخود اختصاص داده بلکه پرندگان و حشرات بسیار زیادی را در خود دارد که زیبایی این منطقه را دوچندان برابر میکند و چشم‌اندازهای زیبایی را خلق میکند که باعث افزایش میزان جذابیت منطقه میگردند . لازم به ذکر است که احداث سد بر روی رودخانه سرچشمه ، که از مرز شمالی منطقه عبور میکند ، زیستگاه مناسبی برای تعدادی از گونه های آبزیان می باشد. 

مهمترین چشمه های منطقه

– چشمه آق چشمه واقع در حاشیه شمال غرب منطقه

– چشمه پولاد واقع در غرب منطقه

– چشمه چهل مرغ واقع در مرکزی بخش غربی

–  چشمه ترکال واقع در مرکزی بخش شرق

–  چشمه آلبلاغ واقع در مرکز منطقه

– گاو ارکی واقع در شمال شرق

– چشمه یاق واقع در جنوب شرق

– شفتا لستان واقع در شرق منطقه

– چشمه کلوخی واقع در جنوب شرق

– رودخانه گنجدان از روستایی به همین نام در داخل منطقه حفاظت شده ساریگل شروع میشود و در جهت شمال ادامه مسیر میدهد تا در روستای قلعه سفید بعد از سیراب کردن اراضی گنجدان ، قلعه سفید و مقداری از بخش بیدواز ، در محل قلعه سفید به رودخانه اردغان می ریزد.

پوشش گیاهی ساریگل

گیاه غالب این پارک درمنه بوده که گیاهانی دیگری از قبیل کلاه میرحسن و گون  و زالزالک ، زرشک ، نسترن وحشی و نیز اسفند، پونه، تلخه و همچنین گل گندم، خارشتر و نیز برخی گیاهان سمی شامل تلخه ، زنبق، آلاله و همچنین ارزان، چوبک و لوبیای وحشی از جمله گیاهان دارویی این پارک محسوب میگردند.

گونه‌های شاخص جانوری ساریگل

قوچ و میشهای نوع اوریال ، بی مهرگان و بندپایانی مثل حلزون های آبزی و خشک زی ، عنکبوتیان و عقرب ها و حشراتی مانند  راسته های زنبورداران، دوبالان، راست بالان، پروانگان، بال پوشان اتز پوششهای جانوری این پارک است.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث اینجا را کلیک نمایید

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *