جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی + بازار رضا

بازار رضا مشهد

بازار رضا در سال ۱۳۵۵ شمسی بدستور محمد رضا پهلوی توسط ولیان ، استاندار وقت خراسان و بر طبق قوانین دوره پهلوی ، نایب التولیه آستان قدس رضوی بنانهاده شد. پس از تصویب طرح کلیات ساخت بازار رضا در مجلس وقت ایران ، اقدامات لازم برای تخریب بناها و مغازه های قدیمی که در اطراف حرم پراکنده بودند و در خیابان شیخ طوسی سابق وجود داشتند، شروع نمودند. پس از تخریب بازار قدیم مشهد ، ساخت بازار رضا در سال ۵۴ آغاز گردید و در سال ۵۵ کامل و به مرحله افتتاح و بهره برداری رسید.  هدف اصلی این بازار ، ایجاد مرکز خریدی برای مسافران و زائرینی که به مشهد میایند، در کنار حرم مطهر رضوی ، بوده است. لازم به ذکر است که بعد از ساخت این بازار ، به هر یک از کسبه در بازار رضا مشهد ، یک بار مغازه واگذار گردید.

با توجه به اینکه عمده بازارهایی که با خاطرات زائران حرم مطهر رضوی را تشکیل میدهند، عمدتا دارای قدمتهای طولانی چند صد ساله هستند، ولی این بازار تنها بازاری است که علیرغم عمر کوتاهی که دارد، بخشی از خاطرات زائران امام رضا (ع) را تشکیل میدهد. علیرغم اینکه این بازار در عصرحاضر و دوره پلهوی ساخته شده، ولی در طراحی و ساخت آن سعی گشته که از عناصر  تشکیل دهنده بازارهای قدیمی و سنتی کشور ایران استفاده گردد.

قبل از ساخت این بازار ، مکانی خاص که دارای دکانها و مغازه هایی در یک مکان جمع شده باشند، که بتوانند ارائه دهنده سوغاتیهای مشهد را به مسافران و زائران باشند، وجود نداشت. برای تحقق این امر ، زمینی به وسعت طولی حدوداً یک کیلومتر و عرض  ۳۳ متر عرض ، در اختیار مهندس معمار مشهور آن دوران، داریوش بوربور قرار میگیرد تا بازار جدیدی را طراحی کند، لازم به ذکر است که این بازرا بزرگ با سرعت بسیار زیاد در مدت کمتر از یکسال ساخته شد.

تمام بنای بازار ، با الهام از دیگر بازارهای سرپوشیده ساخته شد ، این بازار در دو طبقه احداث شد و  هنگامی که داخل این بازار با کفپوشهای سرامیکی آن راه میروید، یاد بازارهای سرپوشیده سایر شهرها میافتید، لازم به ذکر است که اجناس و کالاهایی را که در این بازار میبینید، بسیار متنوع تر از کالاهایی است که در بازارهای دیگر مانند اصفهان و تبریز و شیراز مشاهده منیباشند..

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک نمایید

 

آرامش و امنیت خاطر را با ما تجربه کنید:شرکت بیمه سایبان امن و آرام کوثر

 تلفن: ۳۲۸۲۷۲۶۴-۰۲۶        ۳۲۸۲۷۲۶۵-۰۲۶          

ساعات پاسخگویی : ۸ صبح تا ۸ شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *