جاذبه های گردشگری استان گیلان + آبشار لاتون

 

آبشار لاتون

این آبشار در مجاورت کوه اسپیناس و در میان جنگلی با پوششهای انبوه گیاهان سرسبز و درختان آلو ، به ، گلابی ، گردو ، فندق و سیب وحشی، آبشاری مرتفع واقع است. آبشار لاتون را از فاصله ۵۰۰ متری میتوان دید. آبشار لاتون چهار فصل بوده از زیباییهای این آبشار کافیست بدانید که از ۳۰ آبشار بلند دنیا محسوب میگردد. آبریز اصلی و فوقانی آبشار لاتون دارای ارتفاع ۱۰۵ متر و عرض ۵ متر است.  آبریز پایینی آبشار لاتون ۶۵ متر با پهنه ای به طول ۱۰ متر است.

سرچشمه اصلی آبشار لاتون از دامنه‌ شرق کوه اسپیناس یا اسپینه بوده و به رود لوندویل سرازیر میشود. رود لوندویل با طول ۱۷ کیلومتر نیز نیز از کوه اسپیناس سرچشمه میگیرد که با تندی شیب زیادی بسمت کوته کومه و لوندویل طی مسیر مینماید و در نهایت به دریای خزر می ریزد. حجم آب این آبشار در فصول مختلف سال متغیراست و بستگی به میزان بارش برف و باران دارد، ولی باید درنظر داشته باشید که این آبشار زیبا در تمام فصول  آب دارد.

آبشار لاتون بلندترین آبشار شمال ایران هم محسوب می‌شود. آبشار لاتون اثری طبیعی و ارزشمند برای کشور ایران بحساب میاید که در سال ۱۳۹۸ به شماره ثبت ملی ۶۴۵ که در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت گردید.

لازم است بدانید که نام و نشان آبشار لاتون را میتوانید در مرز دو استان گیلان و اردبیل بیابید. این آبشار چشم‌نواز از مناطق بسیار دیدنی آستارا بوده که در ارتفاعات شهر آستارا  ۱۵ کیلومتری جنوب آن در شهر لوندویل و نیز ۶ کیلومتری روستای کوته کومه میباشد.

برای رسیدن به آبشار لاتون  ابتدا باید به شهر لوندویل در مسیر جاده تالش به آستارا بروید و راه مال رویی به طول تقریبی ۶ کیلومتر را از میان جنگل پیاده روی کنید. 

دقت نمایید که مسیر دسترسی به لاتون پر از پیچ و خمها و دره های عمیق بوده و برای افرادی که به ان منطقه اشنایی نداشته باشند، خطراتی را ایجاد خواهد کرد. بطور معمول در این مسیر خودروهایی بومی که شاسی آنها را بصورت بومی بلند کرده اند ، برای نقل و انتقال روستائیان استفاده میکنند و عبور خودروهای سواری وموتورسیکلت های معمولی ، خطر سقوط به دره را در بردارد.

 

جهت استعلام و خرید بیمه شخص ثالث خودرو اینجا را کلیک کنید

امنیت و آرامش خاطر را با بودن ما در کنار خود تجربه کنید: شرکت سایبان امن و آرام کوثر

تلفن: ۳۲۸۲۷۲۳۶۴ – ۰۲۶      ۳۲۸۲۷۲۶۵ – ۰۲۶      ۰۹۱۲۳۶۶۷۰۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *